Wist je dat 80% van de ondernemers binnen 5 jaar opgeeft. En dan hebben ze geen 5 ‘vette’ jaren gehad. Die voel je vast ook wel. Helaas komt dit doordat ze nooit hebben leren ondernemen. Maar hebben gewacht tot het ‘van zelf’ ging lopen.
Het echte probleem zit namelijk in de manier waarop je je praktijk benadert.
Als je een goede coach of therapeut bent, ben je nog niet per se een goede ondernemer. Want daar komt zoveel meer bij kijken…
Zelf heb ik jarenlange ervaring als marketeer in de zorg en ook mijn eerste jaar als zelfstandige ging niet over rozen.
Verre van zelfs…
Kun je nagaan. Ik ben opgeleid in de marketing en ik dacht dat ik dat met al mijn kennis en diploma’s wel snel op de rit zou hebben.
Maar dit voor jezelf toepassen… is echt andere koek.
Iets waar de meeste coaches en therapeuten tegenaan lopen is dat veel marketingmethodes zijn gericht op snelle, onpersoonlijke verkoop. Commerciële marketing zeg maar.
Maar jouw werk draait om iets anders. Het gaat om vertrouwen opbouwen. Om diepe, langdurige relaties.
Het draait om mensen.
Dat is waar de meeste coaches en therapeuten de mist in gaan.
Ze staan voor het dilemma “Moet ik mijn marketing forceren met tactieken die commercieel en kil aanvoelen? Of blijf ik trouw aan mezelf en accepteer ik dat mijn praktijk blijft worstelen?”
Ze proberen technieken die misschien voor anderen werken, maar bij hen alleen tot teleurstelling leiden.
Wat je nodig hebt, is een aanpak die echt past bij je waarden. Een manier van marketing die natuurlijk voelt.
Die draait om het delen van je waarde en het opbouwen van verbinding, niet om het pushen van een verkoop.
Terwijl je tegelijkertijd denkt als ondernemer.
En dat is precies waarom het nog niet is gelukt.
Omdat het lijkt alsof je moet kiezen tussen effectieve marketing en trouw blijven aan jezelf als coach of therapeut. Maar dat hoeft niet zo te zijn.
De twee kunnen niet alleen samen bestaan, ze versterken elkaar zelfs.