Voel je dat je in een (over)volle markt zit?
Word je onzeker van het aanbod om je heen dat toch wel erg veel lijkt op wat jij doet?

Zorg dan dat je scherper wordt.

Messcherp zelfs.

In je doelgroepkeuze, in de manier waarop je jouw diensten aanbiedt en/of in jouw marketing.

Ik licht het kort even toe:

– Kies een doelgroep. Als jij kiest, gaan mensen ook veel sneller voor jou kiezen. Bedenk maar wat jij zou doen als je last hebt van je knie en vooral jouw meniscus. Zou je dan naar een chirurg gaan die een brede ervaring heeft in botten en kraakbeen, zoals kaken, schouders, hielen, heupen etc.? Of ga je liever naar een kniespecialist die veel ervaring heeft in de werking van de meniscus?
Juist ja … ik weet het antwoord wel.
Als je namelijk voor een brede doelgroep kiest, zit je per definitief snel in een (te) volle markt.

– Een andere manier om scherpte aan te brengen, is in jouw dienstverlening. Giet die in nét even een ander jasje. Mix bijvoorbeeld online met offline en voeg vooral toegevoegde waarde toe.
Zo heb ik een bekkentherapeut als klant, waarbij al haar collega’s fysiek in de praktijk behandelen. Zij heeft haar dienstverlening online neergezet en gaat als een speer. Of een andere klant die haar massages aan zo’n specifieke doelgroep geeft, dat ze deze techniek nu ook online goed verkoopt. Tot slot een voorbeeld van een beweegtherapeut waarbij al haar collega’s met losse behandelingen werken via gecontracteerde zorg. Zij werkt ongecontracteerd én biedt alleen maar trajecten aan. Hierdoor verdient zij meer omzet in minder tijd met alleen de leukste klanten. Want als je met trajecten gaat werken, zal je merken dat je al direct onderscheidend bent.

– En tot slot: Doe je marketing nét even anders. Zijn er veel therapeuten of coaches die nooit een video laten zien? Ga dát dan vooral wel doen. Wordt er bijna geen webinar gegeven door collega’s? Denk niet … dat werkt niet bij wat ik doe, want niemand doet het. Zie dat dan juist als kans voor jou! Pak die vrije ruimte.

Je zult zien wat er aan energie en mogelijkheden vrijkomen.

Want het is net zoals Jos Burger (een bekende marketeer) altijd zegt:

“Daar waar veel koeien staan, lijkt het van een afstand of daar het gras het lekkerst en het groenst is. Maar als je ertussen staat, zie je alleen maar veel shit. Vermijd als ondernemer dus altijd kuddegedrag.”

Want daardoor maak je het jezelf veel makkelijker.
En is er opeens ruimte genoeg op de markt.

Wil je leren hoe jij je stevig positioneert, onderscheidend aan marketing kunt doen én met trajecten kunt gaan werken. Lees dan dit>>