Hét verschil tussen commerciële marketing en Zorgmarketing
Als één van de eerste zorgmarketeers in Nederland heb ik in het verleden heel vaak moeten uitleggen wat het nut en de noodzaak is van marketing in de zorg. Want mensen associëren marketing vaak met opdringerige reclame en commercie. En toegegeven … als je er zo naar kijkt, past dat ook totaal niet in de (complementaire) zorg of bij het werken met mensen. Zoals jij dat doet .
Want dan gaat het er namelijk niet om dat je een behoefte opwekt, zoals bijvoorbeeld een frisdrankfabrikant dat juist wél moet doen als hij een nieuwe smaak op de markt brengt. Die moet meestal alle zeilen bijzetten om mensen voor zoiets te interesseren. Omdat ze er eigenlijk niet eens behoefte aan hebben. Die moet hij dan opwekken. Door veel reclame te maken, zodat je vervolgens overstapt van een bekende smaak naar een nieuwe variant. Dan gaat het om markten veroveren. Verleiden, verlangen creëren en acties inzetten. Dat gaat vaak gepaard met gigabudgetten.
Puur, eerlijk en liefdevol
Nee … marketing in de zorg is eigenlijk hoe marketing oorspronkelijk bedoeld is. Veel puurder. Goed nagaan wat echt speelt bij mensen en wat hun behoeften zijn, wat ze daadwerkelijk nodig hebben. En vervolgens laten zien dat jij mensen daarmee kunt helpen. Het niet verborgen houden maar juist een warme relatie aangaan en vertrouwen opbouwen.
Vertrouwen opbouwen in plaats van verleiden. Vertrouwen opbouwen in jou als therapeut of coach.
Maar ‘zorgconsumenten’ hebben ook vertrouwen in zichzelf nodig. Want het is voor de meeste mensen geen routine om op zoek te gaan naar wat jij biedt. Dat doen ze vaak voor het eerst. Ze zijn dus leek. En voor sommigen is het wellicht ook eng of spannend. Moeten ze eerst nog erkennen of toegeven dat het nu toch echt nodig is om stappen te zetten. Of er is sprake van schaamte of emoties spelen een rol. En dus uitstelgedrag.
Een heel ander proces dus als bij zo’n frisdrank. Of bij de aankoop van kleding, een auto of een bankstel. En juist daarin zit het verschil tussen commerciële marketing en marketing in de zorg.
Andere expertise
Gelukkig is zorgmarketing sinds enkele jaren een apart en erkend vakgebied binnen de marketing. En kun je er ook complete opleidingen in volgen. Want ja, je hebt er echt expertise voor nodig, snappen hoe cliënten en patiënten denken als ze zoeken naar zorg of een behandeling. Weten hoe die oriëntatie werkt. We noemen dat ook weleens de klantreis.
En dat brengt soms verrassende inzichten met zich mee. Daar ben ik wel achter gekomen vanuit de vele onderzoeken die ik heb gedaan en interviews die ik heb mogen houden met cliënten en patiënten. Voor elke ondernemer met een eigen praktijk dus ook belangrijk om daar bekend mee te raken. Want jouw cliënt is ook zorgconsument.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.