Als één van de eerste zorgmarketeers in Nederland heb ik in het verleden heel vaak moeten uitleggen wat het nut en de noodzaak is van marketing in de zorg. Want mensen associëren marketing
vaak met opdringerige reclame en commercie. En toegegeven … als je er zo naar kijkt, past dat ook totaal niet in de (complementaire) zorg of bij het werken met mensen. Zoals jij dat doet .

 

Want dan gaat het er namelijk niet om dat je een behoefte opwekt, zoals bijvoorbeeld een frisdrankfabrikant dat juist wél moet doen als hij een nieuwe smaak op de markt brengt. Die moet meestal alle zeilen bijzetten om mensen voor zoiets te interesseren. Omdat ze er eigenlijk niet eens behoefte aan hebben. Die moet hij dan opwekken. Door veel reclame te maken, zodat je vervolgens overstapt van een bekende smaak naar een nieuwe variant. Dan gaat het om markten veroveren. Verleiden, verlangen creëren en acties inzetten. Dat gaat vaak gepaard met gigabudgetten.

 

Puur, eerlijk en liefdevol

 

Nee … marketing in de zorg is eigenlijk hoe marketing oorspronkelijk bedoeld is. Veel puurder. Goed nagaan wat echt speelt bij mensen en wat hun behoeften zijn, wat ze daadwerkelijk nodig hebben. En vervolgens laten zien dat jij mensen daarmee kunt helpen. Het niet verborgen houden maar juist een warme relatie aangaan en vertrouwen opbouwen.

 

Vertrouwen opbouwen in plaats van verleiden. Vertrouwen opbouwen in jou als therapeut of coach.

 

Maar ‘zorgconsumenten’ hebben ook vertrouwen in zichzelf nodig. Want het is voor de meeste mensen geen routine om op zoek te gaan naar wat jij biedt. Dat doen ze vaak voor het eerst. Ze zijn dus leek. En voor sommigen is het wellicht ook eng of spannend. Moeten ze eerst nog erkennen of toegeven dat het nu toch echt nodig is om stappen te zetten. Of er is sprake van schaamte of emoties spelen een rol. En dus uitstelgedrag.

 

Een heel ander proces dus als bij zo’n frisdrank. Of bij de aankoop van kleding, een auto of een bankstel. En juist daarin zit het verschil tussen commerciële marketing en marketing in de zorg.

 

Andere expertise

 

Gelukkig is zorgmarketing sinds enkele jaren een apart en erkend vakgebied binnen de marketing. En kun je er ook complete opleidingen in volgen. Want ja, je hebt er echt expertise voor nodig, snappen hoe cliënten en patiënten denken als ze zoeken naar zorg of een behandeling. Weten hoe die oriëntatie werkt. We noemen dat ook weleens de klantreis.

 

En dat brengt soms verrassende inzichten met zich mee. Daar ben ik wel achter gekomen vanuit de vele onderzoeken die ik heb gedaan en interviews die ik heb mogen houden met cliënten en patiënten. Voor elke ondernemer met een eigen praktijk dus ook belangrijk om daar bekend mee te raken. Want jouw cliënt is ook zorgconsument.

 

Ik wil je daar graag mee helpen. Want vanuit mijn marketingkennis en jarenlange ervaring in de zorg, heb ik het Zorgmarketingmodel© ontwikkeld. Dit geeft inzicht in hoe jouw potentiële klant denkt en hoe je daarop in kunt spelen. Een hulpmiddel om jouw marketing meer structuur te geven. En echt te raken.

 

Het Zorgmarketingmodel© geeft inzicht in hoe jouw potentiële klant denkt en hoe jij daarop in kunt spelen en echt kunt raken.

Ik ga dat met je delen op maandag 17 t/m woensdag 19 mei. Dan geef ik 3 x in de ochtend én avond een live training. Gewoon gratis. Nu nog wel overigens, want ik overweeg deze online training na de zomer betaald aan te bieden. Er zit namelijk zoveel waarde in. Ik deel het hele model met je en vertel je hoe het voor jou kan werken. En ook waarom ‘drempelverlagers’ en ‘urgentieverhogers’ een must zijn om in te bouwen. Juist bij het type cliënt dat jij helpt.

 

Wil je ook ontdekken wat dit voor jou kan betekenen? En na die 3 dagen eindigen met een succesvol zorgmarketingplan? Ben je klaar met het schieten van losse flodders? Schrijf je dan hier even in en maak direct een uur ruimte vrij in je agenda om er ook echt bij én mee bezig te zijn.

 

Want waarde wordt pas waardevol als je er ruimte en tijd voor maakt.