Ben jij een twijfelaar… of vallen de vele keuzes die je moet maken in jouw ondernemerschap jou zwaar? Dán zou ik even doorlezen.

Want twijfelen is namelijk één van de grootste energievreters.

En o…. wat zie ik het veel gebeuren. Eindeloos soms.

En dat is zo zonde.
Zonde van je tijd, van jouw energie.
Maar ook van de omzet die je daarmee uitstelt!
Bijvoorbeeld als het gaat om het kiezen van een naam voor jouw praktijk. En daarna het logo en de kleuren. Nog geen klant binnen, maar je kunt er heel druk mee zijn.
Ook een eindeloos twijfelpunt is vaak de keuze voor een doelgroep. En begrijp mij goed, ik weet natuurlijk ook dat dát niet iets is, wat je zomaar doet. In mijn trainingen heb ik daar dan ook 4 methodieken voor, zodat je dat onderbouwt én met een goed gevoel voor jezelf kunt onderzoeken. Maar als er dan uiteindelijk iets uitkomt, zie ik ondernemers alsnog eindeloos wikken en wegen voordat ze een definitieve keuze maken. Terwijl dit soort keuzes eigenlijk nooit in beton gegoten is. Het is gewoon een moment in jouw ondernemersproces dat zorgt dat je verder kunt. En het is niet voor eeuwig. Maar toch… twijfeldetwijfel.
Of wat dacht je van teksten die je maakt voor social media of jouw website? Soms kan er een heel gedoe in je hoofd ontstaan voordat je het ‘ei’ legt. Terwijl je die teksten gewoon ten alle tijden en elk moment  weer kunt veranderen.
Vaak zie ik ook veel twijfelmomenten als het om investeren gaat. Bijvoorbeeld in een email-systeem, een website, of betaalde advertenties. pfff… Ik kan nog wel even doorgaan. Terwijl investeren gewoon een wezenlijk onderdeel is van ondernemen.
En natuurlijk is goed afwegen, of iets even laten rusten echt niet verkeerd. Maar wél als het te veel ruimte in gaat nemen en daardoor te groot wordt. Waardoor het je regelmatig lam legt.
Het nemen van daadkrachtige besluiten is dan ook een belangrijke ondernemersvaardigheid. Eén die je kunt leren.
Allereerst door een duidelijke koers uit te zettten.
Waar wil je over 2 jaar staan met jouw praktijk? Toets je keuzes steeds aan dat uitgangspunt. En het besluit dat je moet nemen is dan verrassend helder.
Of als het gaat om investeringen, dan vraag ik mij eerst altijd  af of ik de investering eruit haal. Bijvoorbeeld bij een traject met mijn coach: ga ik dit terugverdienen? Vertrouw ik haar en vertrouw ik mijzelf om het waar te maken?
Of bij het inzetten van een marketingbudget voor Facebook advertenties; dan reken ik altijd uit wat het mij gaat opleveren. Op basis daarvan maak ik een besluit. En ik evalueer natuurlijk wel om de volgende keer nog betere keuzes te kunnen maken. Maar ik hou het tempo er wél in.
Ik vind trouwens ook dat ik mij te veel bedenktijd niet kan veroorloven, want ook dát kost geld.
Maak jouw bedrijf dus niet te moeilijk!
Durf besluiten te nemen. En hou het tempo erin. Kijk altijd een paar stappen vooruit en dan wordt waar je nu staat én wat je moet kiezen een stuk duidelijker.
Waar zit jouw grootste twijfelpunt? Leuk als je het wilt delen in de comments hieronder.
Beetje hulp nodig? Vraag gerust een Groeisessie aan. Ik help je in een half uur met jouw grootste uitdaging. Per maand heb ik ruimte om 2  ondernemers daar éénmalig gratis mee te helpen.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *