Ik ben even benieuwd of je het volgende herkent :

  • Je verkoopt jouw losse uren of sessies aan klanten en moet steeds opnieuw vragen om een nieuwe afspraak;
  • Een belangrijk deel van jouw klanten wil eerst weten of jouw zorg vergoed wordt door de verzekeraar voordat zij bepalen of ze bij jou komen;
  • Jouw klanten geven regelmatig aan dat ze eerst een behandeling of een sessie bij jouw willen ‘proberen’;
  • Na een paar keer haakt jouw klant af omdat het wel weer gaat en/of omdat hij/zij het eigenlijk wel duur vindt;
  • Je hoort regelmatig ‘die ander doet het zelfde en vraagt veel minder per uur’;
  • Je laat jouw klanten achteraf en per uur of per sessie betalen.

Herkenbaar en confronterend? Nee? Klik dan deze blog lekker weg en trakteer jezelf op een lekkere kop koffie of thee. Want dan heb je het waarschijnlijk prima voor elkaar. Anders moet je echt even doorlezen.
Want is het tijd voor een wake-up call. Ik geef je namelijk graag wat stof tot nadenken deze dagen voor Kerst zeg maar 🙂

Want echt lieve , als je alleen jouw uren verkoopt, doe je niet alleen jezelf, maar ook jouw klant te kort. Tenminste… ik kan mij niet voorstellen dat jouw klant met bijvoorbeeld één, twee of drie uren van jou van zijn probleem, zorg of pijn af is. Nee, natuurlijk niet. Tenzij jij ontspanningsmassage of iets dergelijks geeft. Dan ligt het iets anders.

Geen langdurig resultaat

Maar in al die andere gevallen is werken met losse uren niet de optimale optie. En voor jou vooral ook vervelend, omdat je dan steeds weer om die nieuwe afspraak moeten vragen. Of zie jij af en toe met lede ogen aan dat klanten stoppen, terwijl jij weet dat het op dat moment nog te vroeg is voor een duurzaam resultaat.

En hier dus de wake-up call: Je werkt dat namelijk waarschijnlijk een beetje zelf in de hand door de manier hoe jij jouw dienstverlening aanbiedt. Want je legt op de manier elke keer weer de keuze bij jouw klant en zet jezelf daardoor 1-0 achter. Ik durf ook te wedden dat je daardoor vooral klanten aantrekt die op basis van prijs hun keuzes maken. Niet echt een fijn uitgangspunt met al jouw kennis en ervaring.

Gecommitteerde klanten

Want als je jouw zorg levert op basis van uurtje-factuurtje, krijg je doorgaans niet de meest gecommitteerde klanten. Ze zijn niet echt therapietrouw of ze laten steeds merken dat ze je best wel duur vinden. En alles daar tussen in. Best logisch dan als jij dan gevoel krijgt, dat je op deze manier niet de beste zorg kunt leveren. Een beetje het ‘water naar de zee’ dragen gevoel krijgt soms. Ik zit er vast niet ver naast hé ?

En voor je het weet, word je door deze manier van werken ook nog eens bevestigd in het idee dat mensen het er gewoon niet voor over hebben. Want dat is dan jouw werkelijkheid op dit moment. Maar niet de waarheid….

Het kan anders

Het goede nieuws is dat het echt anders kan. Maar toegegeven, niet altijd eenvoudig. Want je moet een shift maken in jouw mindset én een goede strategisch aanbod neerzetten, werken met trajecten of zorgprogramma’s. Maar het is zeker niet heel ingewikkeld. Sterker nog, ik heb er menig ondernemer mee geholpen en zien opbloeien.
Als je er voor open staat kun je vervolgens een flinke groei doormaken, ook in het belang van jouw cliënt!

Ik gun het jou in ieder geval van harte! en daarom geef ik hier op donderdagochtend 3 januari eenmalig een gratis online training over. Om samen met jou het nieuwe jaar goed te starten zeg maar 🙂

Gratis online training

Dus meld je hier aan voor het gratis webinar op 3 januari om 10:00 uur: Van uurtje-factuur naar de beste oplossing voor jouw klant.
Je kunt eerst dus nog lekker even uitslapen als je nog vakantie hebt :). Maar pas op, want vanaf 10 uur ben ik wel jouw wake-up call en ga ik je helpen hoe je in 2019 jouw klanten met een beter aanbod kunt bedienen. Je moet je wel eerst even opgeven via deze link.
Ik zie je dan graag!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *