We doen het allemaal in de december maand: terugkijken én vooral vooruitkijken. Heerlijk! Hoort ook wel een beetje bij de decemberblues vind je niet?
Lekker mijmeren en mooie luchtkastelen bouwen. Plannen maken voor jouw praktijk en jezelf voornemen om het in 2019 écht anders te gaan doen. Gewoon even fantaseren.

Maar helaas, dát brengt je niet veel verder

Sorry, voor deze reality check. Ik kan het helaas niet mooier maken dan het is. Maar ik wil je in deze mails altijd graag een stapje verder helpen. Dus gooi ik het er toch maar gelijk in. En natuurlijk geef ik je hieronder ook tips mee.

Wat werkt dan wel (en is ook eenvoudig)?

Allereerst is terugkijken op 2018 goed en heel leerzaam. Doen dus!
Als je tenminste gemeten hebt. Want alleen feiten tellen. Ja, vooral in jouw ondernemerschap. Want met ‘het was leuk’ of ‘het gaf een goed gevoel’ bouw je helaas geen praktijk op.

Op basis van feiten kun je namelijk echt kijken wat goed werkte en wat minder effectief was. Zodat je fouten niet meeneemt naar 2019, maar de goede dingen wél behoudt. Of liever nog; vermenigvuldigd!

Maar wat evalueer je dan eigenlijk?

Het is handig om in ieder geval kritisch naar o.a. het volgende te kijken:
– welke diensten/producten zijn goed afgenomen (en het liefst ook waarom);
– met welke deel van je aanbod maak je het meest rendement?
– welke marketingacties hadden in 2018 een positief effect?
– hoeveel bezoekers had je op mijn website en welke pagina’s doen het goed?
– welke netwerkbijeenkomsten leverden wat op?
– welke verwijzers hebben regelmatig cliënten naar jou ‘doorgezet’?
– hoeveel telefonische gesprekken, website aanmeldingen en/of ‘live’ gesprekken heb je gevoerd en wat leverde dat uiteindelijk aan conversie op? Oeps, sorry vaktaal. Maar conversie is het percentage geïnteresseerde mensen die je uiteindelijk tot klant maakt. Een heel belangrijk getal!

Feiten en cijfers liegen niet

Wellicht denk je bij bovenstaand rijtje we: ‘Leuk bedacht Ingrid, maar dat heb ik dus echt niet bijgehouden‘. Dan zit daar wat mij betreft een mooi voornemen voor 2019. Want je kunt er namelijk niet alleen veel van leren, maar vooral heel goed op gaan sturen. 
Als je dat soort ratio’s in jouw praktijk namelijk goed kent (en dat is niet ingewikkeld), dan is het een kwestie van vermenigvuldigen wat goed ging en stoppen met wat te weinig opleverde. Echt. Ingewikkelder is het niet. En het mooie is, je weet dan ook met hoeveel je iets met vermenigvuldigen om je omzet x percentage te laten stijgen. Snap je? Dáárin zit het sturingsmiddel. Zo werk ik trouwens zelf ook.

En mocht jouw evaluatie – straks onder de kerstboom – hoe dan ook opleveren dat 2018 geen top jaar was. En je wilt dat 2019 wél gaat zorgen voor doorbraken op het gebied van meer cliënten, omzet en/of vrije tijd. Dan raad ik je aan om mijn gratis online training op donderdag 3 januari te volgen. Daarin neem ik je mee hoe je van uurtje-factuurtje over kunt stappen op het maken van mooie zorgprogramma’s in jouw praktijk. Dat werkt namelijk zo veel beter. Voor jezelf maar zeker ook voor jouw klant.

De training is online, dus lekker vanuit je huis of praktijk te volgen. We starten op 3 januari om 10 uur. Je kunt je hier inschrijven.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *