Je bent ondernemer in de zorg en toe aan een volgende stap. Je wilt groeien. Want je wilt meer mensen helpen, of juist op een andere manier helpen. Er zijn dan 4 manieren om over groei na te denken.

Vier groeistrategieën

Als je wilt groeien is het belangrijk om steeds uit te gaan van diensten en markten (ook wel doelgroepen of klanten genoemd). Het model van Ansoff helpt jou om als zorgondernemer naar je mogelijkheden te kijken. Hieronder zie je dit model met vier groeistrategieën. Het is de bedoeling dat je naar elk kwadrant kijkt vanuit jezelf als ondernemer. Dus als je bijvoorbeeld kiest voor een een nieuwe dienst, dan betekent het dat het jouw onderneming nieuw is. Dus als jij van plan bent om naast logopedie behandelingen ook opvoedkundige hulp te bieden, dan is dat geen nieuwe dienst voor de markt, maar wel voor jou als ondernemer. En daar gaat het in dit model om.

Dit zijn de 4 groeistrategieën:

 

Marktpenetratie als groeistrategie

Als je voor deze groeistrategie kiest, dan betekent het dat je met jouw huidige dienstverlening nog meer mensen wilt helpen die binnen dezelfde ‘doelgroep’ vallen. Dus dezelfde kenmerken hebben als jouw huidige klanten. Ogenschijnlijk de makkelijkste strategie, want je hoeft feitelijk niets nieuws te bedenken, toch? Maar dat kan tegenvallen. Want je moet dan wel meer klanten krijgen. Dan moet je dus goed op de hoogte zijn vergelijkend aanbod in jouw gebied. Of te wel, zijn er veel concurrenten? Als dat het geval is, moet je extra goed je best doen om op te vallen. Wat maakt jou bijzonder? Waarom moeten mensen voor jou kiezen? Bij deze strategie is een duidelijke profilering heel belangrijk. Zodat mensen voor jou kiezen en niet voor die ander. Met deze strategie ga je dus je klantenkring uitbreiden en je marktaandeel vergroten. Maar wat als je uren op raken en je wilt toch nog meer klanten helpen? Denk dan eens aan schaalvergroting. Je biedt je dienst dan aan voor meerdere mensen tegelijk. Dus van individuele begeleiding of –therapie naar groepsbegeleiding of –therapie. Wellicht kan dat eenvoudig met kleine aanpassingen zonder aan kwaliteit in te boeten. Je kunt dan gemakkelijk meer klanten bedienen en tegelijkertijd je omzet per uur verhogen. Want dat mag; je bent immers ondernemer. Als je wel veel aan je dienstverlening moet aanpassen om het aan groepen aan te gaan bieden, dan raak je de andere  groeistrategie; ‘ontwikkeling van nieuwe diensten’.

Ontwikkeling van nieuwe diensten als groeistrategie

Hierbij ga je uit van je huidige markt, of te wel doelgroep. Waarschijnlijk ken je die al zo goed -zeker als je de moeite neemt om in gesprek te gaan en goed te luisteren-, dat je het vanzelf herkent als hun behoeften verandert. Soms zijn meerdere kleine aanwijzingen in een gesprek met hen al het verkennen waard om over een nieuwe of aangepaste vorm van dienstverlening na te denken. Bijvoorbeeld opschalen van diensten. Dat is met name in het sociale domein wenselijk. Waar je nu wellicht 1-op-1 je diensten verleend, kun je sommige diensten ook aan kleine of zelfs grotere groepen mensen aanbieden. Of heb je wel eens gedacht aan online mogelijkheden, zoals e-coachen of een webinair? Maar wellicht weet je dat je klanten echt een hele andere dienst willen, die jij helemaal zelf gaat ontwikkelen. Bijvoorbeeld omdat het beter aansluit bij de groeiende wens van mensen om langer thuis te blijven wonen. Wellicht borrelen er nu al ideeën bij je op. Geeft het een kans. Steek er tijd in, verken je idee, concretiseer en toets die gaandeweg bij jouw klanten. Denk wel goed na of nieuwe dienst niet zomaar ten koste gaat van je huidige dienstverlening, want dat kan je groei mogelijk belemmeren.

Marktontwikkeling als groeistrategie

Deze strategie kan goed werken als je weet dat jouw dienst ook interessant kan zijn voor andere doelgroepen. Werk je nu bijvoorbeeld voor ouderen en kan jouw dienstverlening met een kleine aanpassingen ook interessant zijn voor gehandicapten? Dan doe je aan marktontwikkeling. Je verandert dus jouw doelgroep. Een strategie die juist nu best kansrijk is. Bijvoorbeeld in sociale domein waar de ‘schotten’ tussen de doelgroepen wegvallen. Het betekent wel dat je in de huid moet gaan kruipen van je nieuwe doelgroep. En natuurlijk goed weten of er veel of weinig concurrentie is in die nieu
we markt.  Meestal moet je een nieuwe doelgroep ook op een manier benaderen, via andere media of verwijzers. Hun behoeften is wellicht anders, of benoemen het anders. Dat betekent dat je de taal waarin je hen kunt raken moet aanpassen. Bij marktontwikkeling moet je dus over een  andere marketingstrategie nadenken.Hou er rekening mee dat dat geld en tijd kost. Maar als het kansrijk is, dan ligt er wellicht een mooi nieuw groeipad voor je klaar.

Diversificatie als groeistrategie

Je ontwikkelt een nieuwe dienst voor een nieuwe markt (doelgroep). Deze keuze wordt vaak gemaakt als je merkt dat de markt waarin jij werkt verzadigd is. Je ziet geen kans om je aandeel te vergroten via de andere strategieën. Kortom: je wilt je bakens verzetten. Met een flinke dosis energie en lef – of te wel ondernemerschap;) – kan deze strategie heel succesvol zijn. Maar helaas mislukt deze strategie ook dikwijls omdat je veel in je onderneming moet omgooien. Zorg dus dat je je goed voorbereidt en tijd en geld reserveert als je hiervoor kiest. Alleen dan kun je tot mooie groeiresultaten komen.

Vergeet je huidige klantenkring niet

Heb jij plannen om te groeien en te vernieuwen volgens één van deze strategieën? Vergeet dan vooral je bestaande klantenkring niet. Of wat dacht je van je wachtlijst. Want vernieuwen kost tijd en aandacht. En dat is nodig, maar niet als het ten koste gaat van de klanten waar je nu met plezier voor werkt. Zij willen ook aandacht. Zij zijn het fundament van jouw onderneming. Door hen ben je gekomen waar je nu staat. Wellicht liggen hier zelfs ook nog kansen om te groeien. Denk mee met je klanten, misschien kun je hen helpen met nog een andere dienst die je al kunt bieden. Dan verhoog jij ook je omzet. En dat mag, als je advies maar uit de beste intentie voortkomt, vanuit jouw sociale hart. Dan voelt het namelijk ook niet als verkopen. Sterker nog: klanten waarderen het als je meedenkt. Of wat dacht je van co-creatie? Jouw klanten denken vast graag met je mee over jouw nieuwe ideeën. Maak daar gebruik van. Dan snijdt het mes aan twee kanten. Dan groei jij én hou je je klanten tevreden.

Wil je hulp bij het ontdekken van jouw groeimogelijkheden. Neem vrijblijvend contact op voor een gratis online focusgesprek. Dan kunnen we samen kijk hoe ik jou kan helpen.

Of wil je juist meer ideeën ontvangen? Volg mij dan op Facebook. Like mijn pagina en laat je inspireren. Ik post enkele keren per week tips en adviezen over marketing en ondernemen in de zorg.