In de zorg maken we nog te weinig gebruik van verhalen. En dat is jammer, want die helpen juist enorm. Om bijvoorbeeld het effect van een behandeling uit te leggen of te vertellen hoe jouw therapie het leven van een patiënt veranderde. Eigenlijk brengen ze jou en jouw zorgonderneming of praktijk tot leven. Met een verhaal kun je complexe diensten ook veel eenvoudiger uitleggen. Welk resultaat levert Cesartherapie op? Of welke doel heeft Manuele therapie eigenlijk? Je komt zo dichter bij de belevingswereld van je publiek. Bovendien laat je daarmee ook nog eens jouw liefde voor je vak en jouw klanten zien. En dat raakt. En daar gaat het in de zorg om.

Ik geef je hieronder 7 tips om tot een goed verhaal te komen.

1. Begin met het ‘waarom’

Veel zorgverleners vertellen wat ze doen of hoe ze het doen. Maar dat willen mensen in eerste instantie niet eens weten. Ze hebben een probleem en willen een oplossing. En vooral in de zorg zijn klanten op zoek naar vertrouwen. Vertel daarom eerst WAAROM je iets doet, want dan krijg je de mensen makkelijker mee in je verhaal.

2. Kies voor eenvoud

Maak het verhaal over je dienstverlening of je praktijk niet te uitgebreid. Vaak willen we veel vertellen of uitleggen. Maar dat maakt het onnodig ingewikkeld. Beperk je tot de kern of hou het bij één uitleg. Zo krijg je een bondig en concreet verhaal.

3. Varieer in emotie

Om je lezer te boeien moet je je verhaal afwisselen met diepte- en hoogtepunten. Een verhaal met alleen successen gaat vervelen. Want na regen komt zonneschijn, na snelheid hoort rust. Na één of meer dieptepunten snakt de lezer naar een hoogtepunt. Na een opsomming wil hij weer wat rust in het verhaal. Wissel dus af, zo blijf je boeien.

4. Maak je verhaal niet langer dan nodig

Verhalen werken eigenlijk altijd. Maar de context of het medium bepaalt de lengte. In een folder mag je weer wat meer uitweiden dan op je website. Maak je een klein boekje over een therapie? Dan kun je juist weer wat meer ruimte gebruiken. Of met meerdere korte verhalen werken. Maar ga niet opvullen. Maak je verhaal dus niet langer dan nodig is.

5. Hou wat te raden over

Je hoeft in je verhaal niet altijd alles weg te geven. Dan wordt het waarschijnlijk ook snel te lang. En zo zorg je er voor dat er iets te raden blijft. Want jij bent expert, jij weet meer dan je publiek. Zet hen zo nu en dan aan het denken en licht alleen een tipje van de sluiter op. Zo hebben ze een reden om contact met je op te nemen of om je site vaker te bezoeken.

6. Versterk met mooie beelden

Mensen houden van beelden. Verhalen blijven hangen, beelden nog net iets meer. De kracht zit in de combinatie. Gebruik aansprekende beelden die je verhaal versterken.

7. Vertel zelf het verhaal of laat jouw klant het doen

Verhalen kun je altijd zelf schrijven. Dat is het makkelijkst en het snelst. Schrijf bijvoorbeeld over een klant die je hebt geholpen, en wat het met hem of haar deed. Maar het is nog beter als je de klant zelf laat vertellen. Redigeer het verhaal daarna wel altijd. Dat mag en jouw klant vindt dat vast niet erg. Kun jij ook gelijk alle tips uit dit artikel toepassen :)

Wil je meer tips ontvangen? Op woensdag 9 oktober geef ik de gratis online training ‘Meer impact en omzet in de zorg’. Ik deel daarin 10 tips om meer cliënten aan te trekken in jouw praktijk. Je kunt je voor de ochtend of avond inschrijven. Geef je dus snel hier even op>>