Facebook is een fantastisch middel om mooie momenten uit de zorg te laten beleven. Vooral als je die zorg lokaal aanbiedt. Mensen kunnen zien wat er gebeurt in jouw poli, praktijk of bijvoorbeeld in een zorgwoning. En het gaat dan niet alleen om informeren, zoals bij een folder of op een website. Bij Facebook gaat het om meer: Om het delen van blijdschap of een mooi moment, om het stellen van vragen of het geven van tips.

Facebook brengt verbindingen tot stand

En dat Facebook echt kansen biedt voor de zorg, laat onderzoek van LVB Networks zien. Daaruit blijkt dat 1 op de 5 Nederlanders een zorginstelling via Facebook volgt. En dat is goed nieuws. Want Facebook is een ideaal middel om betrokkenheid te creëren bij alle mooie dingen die jij doet. En dat is o zo belangrijk in de zorg. Want vanuit die betrokkenheid ontstaat waardering en groeit vertrouwen. Eigenlijk is Facebook daarmee een goedkope en tegelijkertijd een heel effectieve manier om mensen aan je te binden.

Maar eerlijk is eerlijk, het kost wel tijd, omdat je het per week moet plannen. Bedenk wat voor die week interessant is om te delen. Als je daar routine in krijgt, voorspel ik je dat het steeds makkelijker wordt. Je ziet de kansen dan vanzelf. Want er zijn best veel interessante thema’s. Vaak liggen ze voor het oprapen. Ik geef je alvast 8 ideeën met enkele voorbeelden om je op gang te helpen.

1. Geef waardevlle tips

Je weet natuurlijk veel over jouw vakgebied. Deel dat met je volgers. Dat kan een eenvoudige tip zijn, of een meer uitgebreid advies. Een uitleg over een oefening of een nieuwe ontwikkeling in jouw vakgebied.

2. Een kijkje in de keuken

Soms is het voor mensen moeilijk om de drempel over te gaan en bij jou binnen te kijken. Of zich een voorstelling te maken over het wonen in een zorginstelling. Geef via Facebook een kijkje in ‘jouw keuken’. Ook voor mensen die al klant zijn bij jou, is het hart

stikke leuk om te volgen wat er zoal gebeurt. Laat bijvoorbeeld zien waar mensen in de zorginstelling van genieten, welke activiteiten zij doen. Of deel wat er in jouw praktijk gebeurt of hoe je behandelruimtes eruit zien.

3. Maak het persoonlijk

Zorg is mensenwerk. Dus laat jezelf en jouw zorgcollega’s zien. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld tijdens hun werk. Maar persoonlijke dingen zijn ook leuk om te melden; een verjaardag, aantal dienstjaren, een gezamenlijk etentje of gewoon als ze zelf iets leuks willen delen. Dat maakt de zorg en jouw organisatie persoonlijk.

 

4. Aankondigingen

Een vacature of oproep voor vrijwilligers? Zet het op Facebook. Of een aankondiging van een bijeenkomst of markt? Laat het weten met een aantrekkelijk bericht. Je moet dit wel wat vaker delen, zodat je je bereik vergroot. Je kunt ook vragen stellen in de voorbereidingsfase van bijvoorbeeld een voorlichtingsbijeenkomst. Wat willen mensen graag weten? Of als het gaat om een markt: wat vindt men leuk? Kun je alvast een beetje peilen of er animo is :)

5. Ervaringen en verhalen van klanten

Mensen nemen graag advies aan van vakmensen, maar nog meer van ervaringsdeskundigen. En dat zijn dus jouw klanten. Een foto van een klant met een verhaal -of beter nog een filmpje- op Facebook is super krachtig.

6. Een mooie foto met aansprekende quote

Afwisseling in je Facebookberichten zorgt dat mensen je graag volgen. Wissel daarom af met een mooie foto via bijvoorbeeld www.pixabay.com. Je kunt er een aansprekende,relevante quote bij plaatsen. Met behulp van www.canva.com is dat een makkie.

 

7. Een blik achter de schermen

Soms weten mensen niet hoeveel werk het is om je dienstverlening aan te passen aan nieuwe wensen en behoeften van klanten. Dat geeft ook niet. Dat doe je graag. Maar toch is het wel leuk als je dat soort dingen zo nu en dan deelt. Bijvoorbeeld een verbouwing, een handtekening onder een nieuw samenwerkingscontract, de voorbereidingen voor een bijeenkomst of feest. Laat zien wat je allemaal doet, je volgers waarderen dat.

 

8. Sluit aan bij relevante thema’s en de actualiteit

Er zijn veel dagen in het jaar die interessant zijn voor de zorg: dag van de mantelzorg, wereld Alzheimerdag, dag van de eenzaamheid etc. Als dit relevant is voor jouw doelgroep, is het sterk als je daarbij aansluit. Maar ook jaargetijden, lokale evenementen of actualiteiten doen het goed. Want juist dan is Facebook op zijn sterkst!

 

BONUSTIP:

Vind je het moeilijk om elke week goede en afwisselende berichten te bedenken? Dan kan ik je helpen. Want als je meedoet met het programma: een ‘Jaar Rond Facebookinspiratie voor de Zorg’, dan ontvang jij voor slechts eenmalig 125 euro elke vrijdagochtend een mail van mij met relevante ideeën voor de week daarop. Kun jij makkelijk 2 tot 3 berichten van maken. Zit het gelijk snor met jouw weekplanning. Je kunt direct beginnen. Kijk hier voor meer informatie en zorg dat jij ook meer cliënten krijgt door Facebook.