In één van mijn eerdere blogs gaf ik tips voor mooie verhalen in de zorg. Want verhalen helpen om mensen bij de zorg te betrekken. Je kunt hen daarmee binden en boeien. En verhalen in de vorm van tekst en beeld noemen we content. Vooral online biedt content veel kansen.

Maar wat is nu precies online content?

Content zijn woorden en beelden om mensen te informeren en te interesseren voor jouw diensten. Een blog, je website, een foto met tekst op Facebook, maar ook een Twitterbericht bevat al content.

Online content is enorm krachtig

Want je als je dat goed doet, geef je niet alleen informatie, maar vooral een emotie. Soms maakt één woord het verschil of mensen wel of niet in actie komen. Je kunt door jouw online content ook beter scoren in google. Het vergroot dus jouw zichtbaarheid. Er zijn natuurlijk freelance-schrijvers die daar enorm goed in zijn. Maar je kunt zelf ook een heel eind komen. Zeker in de zorg. Omdat je dagelijks dicht bij jouw klanten staat. Je kent hun ‘taal’ goed. Als je die kracht inzet, samen met de volgende checklist, kom jij zeker tot mooie content.

Checklist online content in de zorg

  1. Kies één onderwerp of thema. Liefst iets dat veel mensen aanspreekt. Denk eens na welke vragen jij in jouw praktijk vaak tegenkomt. Waar maken jouw klanten zich zorgen over? Of wat is voor jouw toekomstige klanten interessant om te weten? Kies één thema per artikel of blog.
  2. Kies een invalshoek. Als je een onderwerp hebt, kun je kiezen om het vanuit jezelf te schrijven, of vanuit het oogpunt van een patiënt of cliënt. Misschien is het interessant om het thema een keer vanuit de invalshoek van een mantelzorger te belichten. Of een financier.
  3. Wat moet blijven hangen? Wat wil je dat mensen na het lezen onthouden? Wat moet hen bijblijven? Zorg voor één boodschap en schrijf daar je tekst omheen. Niet meer dan één, want anders raken mensen in de war.
  4. Schrijf simpel. Geen lange zinnen. Maximaal 15 woorden per zin. Gebruik eenvoudige taal. Dat is voor iedereen prettiger. Ook voor hoogopgeleide lezers.
  5. Schrijf actief. Dus geen lijdende vorm. Niet: ‘Er wordt een behandelplan geschreven’ Wel: ‘Ik schrijf een behandelplan’. Niet: ‘de behandeling zal plaatsvinden in onze praktijk’ Wel: ‘wij behandelen in onze praktijk’.
  6. Zorg dat de klant zich herkent. Benoem heel expliciet de problemen van jouw klanten. Want jij kent hen als geen ander. Beschrijf hun ‘pijn’  en hoe zij zich doorgaans voelen door dit probleem. Zodat de lezer denkt: ‘dit herken ik’ of ‘zo voel ik mij ook’. Geef daarna aan welk resultaat hij krijgt door jouw oplossing.
  7. Geen vakjargon. Weet je natuurlijk al lang :) Maar kijk je tekst toch nog eens goed na op woorden die voor jou logisch zijn, maar niet voor anderen. Een gewichtsconsulent kan bijvoorbeeld beter niet over ‘gewichtsbeheersing’ schrijven, maar over ‘afslanken’. Voor veel mensen is het woord ‘onderzoek’ makkelijker dan ‘diagnostiek’. Of mensen zoeken vaker op ‘handicap’ dan op ‘beperking’. Schrijf in de taal van je klant.
  8. Gebruik beeld. Liefst prikkelend, pakkend en relevant. Plaats een foto bovenin je tekst en nog een keer tussendoor. Heb je geen mooie foto’s? Kijk eens op www.pixabay.com, www.pexels.com, www.unsplash.com.
  9. Kies een pakkende titel. Dat zet aan tot lezen. En zorg dat er een belangrijk trefwoord in voorkomt.
  10. Scannen. Mensen scannen graag eerst een artikel voordat ze het lezen. Gebruik daarom tussenkopjes en zorg dat pakkende ‘quotes’ eruit springen.
  11. Verrijk je tekst. Zorg voor links in je tekst. Heb je eerdere blogs geschreven die relevant zijn voor het thema? Zorg voor links in je tekst die daarnaar verwijzen. Of verwijs naar een productpagina op je website. Je kunt natuurlijk ook naar een blog of website van iemand anders verwijzen met een link. Plaats met control-k een link onder een tekst of woord.
  12. Kleed nu je tekst uit. Ben je klaar met schrijven? Leg je tekst even weg. Lees het daarna weer heel kritisch door en kijk wat weg kan. Wees streng. Kleed de tekst flink uit. De essentie blijft dan over.
  13. Maak je tekst vindbaar op het internet. Gebruik populaire zoekwoorden in je tekst. Maak gebruik van opsommingen (daar houdt google van). Maak je koppen groot (H1/H2) en gebruik af en toe cursieve of vette teksten. Kortom, gebruik trucs om hoger in de vindresultaten van google te komen (dat heet SEO). Dat is niet eenvoudig. Maar je vindt er veel tips over op internet.
  14. Zet aan tot actie. Met welk doel had je de tekst geschreven? Wil je dat mensen contact met je opnemen, of iets van jou downloaden? Misschien hoop je dat ze een intake gesprek inplannen? Geef onderaan je tekst aan welke stap ze kunnen zetten en voeg die actie toe. Bijvoorbeeld een link of button met ‘schrijf je hier in’ of ‘plan een intake’.

Oef… best veel om aan te denken hé? Maar wees gerust. Oefening baart kunst. Echt waar. Pas eerst gewoon een paar van je teksten aan op je website met behulp van deze checklist. Je wordt er steeds handiger in.

 

Wil je nog meer ideeën ontvangen? Volg mij dan op Facebook. Like mijn pagina en laat je inspireren. Ik post enkele keren per week tips en adviezen over marketing en ondernemen in de zorg.