Als je als zorgondernemer vooral lokaal werkt, is het belangrijk dat je ook investeert in dat lokale netwerk. Pffff, dat weet je allang. Maar het doen is een tweede. Want netwerkbijeenkomsten kosten tijd, leveren niet altijd direct iets op en behoren ook al niet tot je favoriete uitjes. Ik hoor het je al denken. En troost je, je bent niet de enige die er zo over denkt. Want wist je dat 90%(!) van de mensen zich ongemakkelijk voelt bij aanvang van zo’n bijeenkomst? Zo… dat feitje geeft wat lucht hé?

Waarom gaan we dan toch heen?

Om de simpele reden dat het op de langere termijn wél loont. Want elk mens kent gemiddeld 500 andere mensen. Dus je ontmoet op een event niet alleen de mensen die je direct spreekt, maar het biedt ook kans op indirect toegang tot hún netwerk. En je krijgt regelmatig andere inzichten in gesprek met andere ondernemers. Alleen daarom al zijn die bijeenkomsten van waarde.

Maar er is nog een reden waarom je juist als zorgondernemer niet mag ontbreken op lokale netwerken waar een gemêleerd gezelschap aanwezig is. Want samenwerkingen tussen bijvoorbeeld de zorg en het bedrijfsleven bieden interessante nieuwe kansen. Zeker binnen het sociale domein of in de preventieve sfeer. Kansen die je als zorgprofessional wellicht logisch vindt, maar die voor mensen in het bedrijfsleven niet zo voor de hand liggen (andersom kan overigens ook). Denk maar aan mogelijkheden op het snijvlak van zorg, welzijn en participatie. En jij kunt wellicht als beste dat onderwerp aanslingeren op zo’n bijeenkomst.

Eigenlijk is het bezoeken van netwerkbijeenkomsten net als sporten. Je hebt vooraf niet veel zin om te gaan, maar je weet dat het goed voor je is. Zeker voor de langere termijn. En achteraf valt het altijd weer hartstikke mee.

Doen dus! En met deze tips gaat het je misschien nog wat makkelijker af:

  1. Zie netwerken als een zakelijke bezigheid. Benader het dus ook zo. Kom op tijd, en zorg voor gepaste kleding.
  2. Nu weet je dat veel meer mensen zich ongemakkelijk voelen op een netwerkbijeenkomst. Dus als je je wat onzeker voelt bij binnenkomst, stap dan op iemand af die zich ook zo lijkt te voelen.
  3. Als je wilt aansluiten bij een groepje, kies dan voor oneven aantallen. Ga bijvoorbeeld bij een groepje van 3 mensen staan, niet bij 2 of 4. Zo is er altijd iemand die zich vrij kan maken om met jou een gesprek aan te knopen.
  4. Netwerken is helpen. Jouw netwerk kan waardevol zijn voor anderen. Breng mensen met elkaar in contact als je denkt dat je ze daarmee kunt helpen. Soms leidt dat tot leuke nieuwe samenwerkingen. En wie weet waar ze jou later weer mee kunnen helpen.
  5. Verwacht niet te veel. Meestal komt er uit één bijeenkomst of ontmoeting niet direct een klant. Maar wellicht wel een relatie waar je op de langere termijn wat aan hebt. Zorg dus gewoon dat je ook geniet van de bijeenkomst zelf.
  6. Het geeft niets als je niet heel veel mensen spreekt. Als de contacten die je maakt maar waardevol en oprecht zijn.
  7. Lekker al die hapjes en drankjes. Maar zorg dat je je rechterhand vrijhoudt om handen te schudden. Dat voorkomt onhandige situaties 🙂
  8. Kun je in 20 seconden vertellen waar jij en jouw onderneming voor staan? Wel zo handig bij het voorstellen. Enne.. zorgondernemer; wees dan niet te bescheiden hé. Vertel gewoon trots welke resultaat jouw dienstverlening oplevert. Of welke impact het heeft op het leven van mensen. Dát wordt zeker onthouden.
  9. Let op je lichaamstaal. Straal je uit dat je onzeker bent of het event niet leuk vindt, dan trek je ook geen mensen aan. Zorg voor een open houding én blik.
  10. Bereid je enigszins voor. Bijvoorbeeld door er achter te komen welke mensen zich ook ingeschreven hebben. En o ja… jouw visitekaartjes. Zien ze er nog onberispelijk uit? En vergeet ze vooral niet mee te nemen.
  11. Maar ga niet te snel strooien met visitekaartjes. Je kunt beter vragen of uitwisselen wenselijk is, dan ongevraagd toestoppen. Als je iemand nog wat wilt toesturen na het event, vraag dat dan eerst even. Dat voelt gemakkelijker voor jezelf, en die persoon rekent er vervolgens ook op (heb je ook grotere kans dat het gelezen wordt).
  12. Vergeet na de bijeenkomst niet om via LinkedIn ook contact te leggen. Voeg er wel een persoonlijke noot aan toe als: ‘leuk dat we elkaar hebben gesproken’, of ‘zullen we elkaars netwerk benutten?’ Zo blijf je ook in de toekomst in contact met elkaar.

Meer tips over marketing en ondernemerschap in de zorg? Volg mij op Facebook, daar post ik regelmatig praktische weetjes.