Tips hoe jij van jouw website een warme verbinder maakt:

Bij alle zorgondernemers die ik help, kijk ik altijd als eerste naar hun website. Want dat is het fundament van hun onderneming. Je kunt echt niet meer zonder in deze online wereld. En ik kan daar stiekem ook altijd al een beetje aan zien in hoeverre zij als ondernemer denken. Soms zie ik echt pareltjes. Maar helaas ook nog vaak genoeg websites die veel te veel informatie geven. Daar zijn we in de zorg goed in. Er is zoveel te vertellen. Maar dat maakt de website alleen maar chaotisch en afstandelijk. Hij trekt in ieder geval geen klanten aan.

 

Mensen die op je website komen, worden na één bezoek niet zomaar klant.

Als mensen al de moeite nemen om op jouw website te kijken, willen zij ook iets voelen: Verbinding, begrip, herkenning en/of warmte. Maar hoe bereik je dat? Door een paar zaken goed in de gaten te houden, en dat is niet eens zo heel ingewikkeld:

  • Kies voor een duidelijk herkenbare huisstijl: wat je in je folders ziet, op de gevel van jouw praktijk of in je communicatie (on- of offline) moet de bezoeker ook op je website zien. Denk aan kleur, logo, beelden en lettertype. Investeer in een mooie, passende huisstijl en voer dat consequent door. Want consistentie zorgt voor vertrouwen.
  • Gebruik teksten waarin je direct de lezer aanspreekt. Dus in de jij of u vorm. Praat niet over je doelgroep of je ideale klant, maar praat direct met hem of haar.
  • Kies passend en kwalitatief goed beeldmateriaal en het liefst eigen foto’s. Dus van jouw praktijk, en zeker ook van jezelf of jouw medewerkers. Zorg is mensenwerk. Laat dat zien, laat jezelf zien. Soms ontbreekt er zelfs nog een ‘over mij’ pagina. Dat kan echt niet als je een eigen praktijk runt. Want mensen kiezen voor jou en/of jouw team. En vertel ook echt iets over jezelf op die ‘over mij’ pagina. Soms zie ik er alleen een CV staan, of een informatiediarree over methodieken en therapieën. Niet doen! Geef redenen voor mensen waarom ze voor jou moeten kiezen. Wat maakt jou anders.
  • En als je in je beeldmateriaal ook klanten laat zien, zorg dan dat ze voldoen aan jouw doelgroep. Dus geen foto van een jonge vrouw die je behandelt, als je vooral gericht bent op oudere patiënten.
  • Geef waarde op jouw website. Daarmee bedoel ik informatie, artikelen, links, tips en/of video’s. Zorg dat je dat regelmatig aanvult (en natuurlijk bekend maakt via de social media kanalen). Mensen kunnen daaruit de opmaken waar jij voor staat, wat je wilt delen, en dat je liefde voor je vak en jouw klanten hebt, zonder dat je er direct geld voor vraagt.
  • En tot slot je contactgegevens. Controleer regelmatig of alles nog klopt, zeker als je met klikbare iconen voor telefoon en mail werkt. En zet die gegevens op meerdere plaatsen op je website. Het moet eigenlijk een ‘makkelijk-te-vinden-actieknop’ worden. Want als mensen iets interessants zien op je site, maak het hen dan super makkelijk om in actie te komen.

Eigenlijk valt er nog veel meer te vertellen over een website die echt klanten trekt en met jou verbindt. Maar check jouw site gewoon weer eens fris op bovenstaande punten. Wie weet kun je hem met deze tips alweer een tandje beter maken.

En wil je een frisse blik op welke kansen je nog meer kunt benutten met je website. Maak dan gebruik van mijn Websitescan en je krijgt een heldere uitleg over jouw verbeterpunten. Kun je in vliegende vaart weer verder.