Cliënten die jouw groei saboteren? Waar heb jij het nu weer over Ingrid’.

Ze keek mij verbaasd aan. Marjolijn. Een fijne klant van mij. Met een praktijk die best goed loopt. Maar toch niet helemaal naar haar zin. Haar omzet was nog vrij laag. Te laag als je het mij vraagt. Zeker voor de waarde die ze biedt. En ze werkt ook nog eens heel hard én veel.

Dat moest toch anders. Ze was er zelfs een beetje klaar mee. Dus gingen we daarover in gesprek. Eigenlijk kwam ik er toen als snel achter dat ze nog ontzettend veel potentie had, maar dat zij zich liet saboteren door een deel van haar cliënten. En omdat ik weet dat dit eigenlijk ook voor veel zorgondernemers geldt (ja, waarschijnlijk ook voor jou ), besteed ik er graag in deze blog aandacht aan. 

Laat ik bij het begin beginnen

Want meestal verloopt het zo bij veel praktijkhouders: Als je begint met jouw bedrijf, ben je super blij met elke cliënt die je kunt helpen. Logisch. Laat de loop er eerst maar inkomen. Zeker als je nog weinig omzet hebt, accepteer je eigenlijk iedereen die zich aanmeldt. Want zo leer je jezelf ook als ondernemer beter kennen.Er zitten dan geheid klanten tussen waar je gaande weg van merkt dat ze niet heel netjes met jouw afspraken omgaan, niet echt therapie trouw zijn of jouw adviezen nauwelijks opvolgen. Maar ook klanten die moeite hebben met jouw prijs, niet jouw volle tarief willen betalen, of daar gewoon steeds wat over opmerken. Of wat dacht je van cliënten waarbij jij elke keer maar weer moet afwachten of ze een nieuwe afspraak maken. Vermoeiend…. en je wordt er bovenal onzeker van.

Eerlijk naar jezelf en naar jouw klant

En weet je ….. Als je ook heel eerlijk tegen jezelf bent, weet je dat dit soort cliënten jouw energie wat doen weglekken. Maar ja, je hebt hen nu eenmaal in de begin fase toegelaten en zo zijn er daarna waarschijnlijk nog meer naar je toe gekomen. Want vreemd genoeg blijf je dan meestal dit soort klanten aantrekken.

Ga daarom op gezette tijden voor jezelf na of het allemaal nog wel klopt in de fase waarin je nu zit. Want vaak zijn dít ook de klanten die jou tegenhouden om naar een volgende fase te gaan. Die zorgen dat ze als een soort stemmetje in je hoofd knagen op het moment dat jij naar jouw groei ambities wilt luisteren. Eigenlijk saboteren ze jou onbewust.

Soms is dat heel subtiel hé?
Maar wel zo, dat jij er onzeker van wordt. En jij daardoor jouw keuzes laat beïnvloeden. Ai.

Want stel dat jij overweegt om je tarief te verhogen (en dat is meestal sowieso een dingetje bij de meeste zorgondernemers). Wie denk je dan dat als eerste in jouw hoofd op plopt: Juist! Die klant die altijd over jouw prijs zeurt. En niet die klanten die jouw waarde zien. Waar jij blij van wordt.

En dat is precies wat er bij Marjolijn was gebeurd! Sterker nog, daardoor had ze al 2 jaar haar prijs niet verhoogd. Ze deed haarzelf daarmee echt te kort. We hadden zelfs een mooi plan gemaakt om haar nieuwe cliënten een traject aan te gaan bieden. En toen kwam dus de aap echt uit de mouw. Ze zat te vol om dit traject uit te werken en in te voeren. Én ze had dus nauwelijks ruimte in haar agenda om nieuwe klanten daarvoor aan te trekken.

Ze had zichzelf inmiddels enorm knel gezet, met een mix van klanten waartussen dus ook mensen zaten waar ze niet echt blij van werd. Die niet ideaal voor haar waren (en zij waarschijnlijk ook niet voor hen).
Waardoor ze dus nog steeds die lage omzet had, hard werkte en niet echt heel blij was.

Ze voelde waar het knelpunt zat

Ik zag Marjolijn opfleuren toen we dit bespraken. Want ze begreep het. Ze voelde het ook vooral. Zeker toen ik haar vroeg om haar klantenlijst eens langs te lopen en zichzelf deze vragen te stellen:

  • Van welke klant word ik blij, krijg ik goede energie;
  • Bij wie behaal ik de resultaten waar ik blij van word;
  • Bij welke klanten kijk ik er naar uit dat ik met hen mag gaan werken;
  • Welke klanten ‘zeuren’ niet over mijn tarief en zien mijn waarde.
Op deze manier hou je namelijk de klanten over die bij je passen. En heb je voor jezelf jouw ideale klant ook weer scherper in beeld. Dat zorgt dat je vanuit veel meer zelfvertrouwen verder kunt groeien. Want deze klanten gaan jou aanbevelen en betalen met liefde jouw tarief. Ook als die verhoogt. Omdat ze jouw waarde zien. En bereid zijn in zichzelf te investeren.

Ook voor jou herkenbaar?

Overweeg dan om afscheid te nemen van dit soort klanten. Want jij moet in regie blijven. Over hoe je werkt en ook met wie. Zorg voor een goede match. In het belang van jou en je klant. Want met jouw ideale cliënten behaal je ook de beste resultaten.

Neem afscheid van die anderen. Door eerlijk te zijn. En aan te geven dat je hen niet verder kunt helpen. Niet acuut, maar zorg wel dat je daarvoor de juiste timing vindt. Anders ga je het namelijk nooit doen.

En richt vervolgens jouw marketing nog scherper op de mensen die jij graag wilt helpen. Kijk hier gewoon strategisch naar. Want dat mag.

Het zorgt voor ruimte. Ruimte voor meer plezier in je vak, betere resultaten en bovenal groei.

Ik ben benieuwd wat dit met je doet!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *