ondernemerstips
,

De weg naar succes gaat niet via harmonie

De weg naar succes gaat soms met hobbels. Vertel ik je vast niets nieuws mee. Maar dat je die hobbels soms zelf creëert, is wellicht wel een eye-opener! En daarom behoed ik je er graag voor.

 

Want laten we er niet omheen draaien: Jíj bent de directeur van jouw bedrijf. Groot of klein. Maakt niets uit. Waar het om gaat is dat jíj verantwoordelijk bent voor het maken van keuzes of het doen van besluiten.

Of het nu gaat om prioriteiten stellen, om het type klanten waar je mee werkt, of om investeringen die je moet doen. Jij bepaalt. Ten alle tijden.

Toch?

Hmmmm….. misschien wel in eerste instantie, maar hou je er vervolgens ook voldoende leiderschap op? Vaak zie ik het daar namelijk mis gaan.

Laatst nog bij een klant van mij die vrij lang moest wachten op het doorvoeren van aanpassingen op haar website. Een aantal best wel belangrijke zaken ook, die er voor zorgen dat geïnteresseerden ook klanten worden. We hadden ze in onze eerste coachingsgesprek uitgebreid door gesproken. Drie weken daarna sprak ik haar weer en vroeg natuurlijk of het al opgelost was. Want dan konden wij ook verder met ons actieplan.

En uh.. nee, de websitebouwer had het te druk gehad.

Het was echt een fantastische vent hoor, maar hij was er gewoon niet aan toegekomen.

 

Pardon?

Dus 3 weken gewacht en nu nog niets? Plus een gemiste kans om door te pakken in ons coach gesprek. Wat tolereer je dan eigenlijk? Want deze 3 weken hadden echt invloed op haar bedrijfsvoering én omzet. Natuurlijk confronteerde ik haar daar mee.

Ja dat was vervelend, vond zij ook, ze had hem er vorige week ook  al over gemaild. Dus zal het wel snel gebeuren. Hij had al zoveel goeds voor haar gedaan. Het was duidelijk; het ontbrak aan duidelijke afspraken en daarmee liet zo ook regie over háár doelstellingen los.

En dit soort voorbeelden zie ik toch regelmatig passeren. Zeker als we ook nog eens een bekende hebben gevraagd om de website te bouwen of Facebookadvertenties te maken. We begrijpen de ander veel te snel en strijken dan nog maar eens over ons hart. Maar echt, dat is in 9 van de 10 keer onterecht. En verre van productief.

Zacht op de relatie, hard op de boodschap
Je runt namelijk gewoon een bedrijf. Je mag echt aardig zijn tegen elkaar, maar wel zakelijk én duidelijk. Want dit kost anders gewoon geld. Én energie. En hoe vaak laat je dan ook omwille van gezeur dingen lopen die je eigenlijk graag gedaan wilt hebben? Of gewoon niet hoeft te tolereren?

marketingtips

De weg naar succes gaat nu eenmaal niet langs het pad der harmonie

Dus hier had zij gewoon in moeten grijpen. Afspraken moeten maken die háár uitkwamen, zij is immers zijn klant. Niet in het onredelijke, maar wel in het belang van haar bedrijf. En als deze persoon -hoe aardig ook- steeds zijn afspraken niet nakomt, dan zou ze gewoon afscheid moeten nemen.

En dat geldt ook voor bijvoorbeeld cliënten die jouw grenzen over gaan als het gaat om het claimen van jouw tijd.  Of nalatig zijn in betalingen. Je mag dan best een meer zakelijke mail met herinnering sturen. Of jouw service tijdelijk even stop zetten. Want hoe jij je laat behandelen, bepaal je namelijk ook zelf. Enneh… een bijkomend voordeel is dat de ander vaak ook veel meer gebaad is bij duidelijkheid. Pak dus jouw rol en houd de regie. En ja, soms zitten daar ook onpopulaire besluiten aan vast.

Maar bedenk dan altijd:
Jij bent niét jouw praktijk.
Jouw praktijk is gewoon jouw bedrijf
.

Dus laat niet met je sollen. Je levert veel waarde, jij bepaalt en je bent helemaal oke, dus zeg ook wat vaker en vooral op tijd: NEE!

2 antwoorden
  1. Anja Bongaards
    Anja Bongaards zegt:

    hallo Ingrid,

    Het is zo waar wat je hebt geschreven! Zonder duidelijke afspraken kun je namelijk niet een geloofwaardig bedrijf opzetten en behouden, laat staan laten groeien…
    Als zorgverlener zijn we vaak te meegaand, te soft en niet geheel duidelijk naar klant en medewerker. Het kost ook moeite om een klant bijvoorbeeld te confronteren met een onvoldoende resultaat van zijn of haar kant. Maar toch, als je dit aan gaat pakken gaat je bedrijf groeien. En jij groeit er ook van als ondernemer.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *