Hoe vaak hoor je dit, dat mensen jouw dienst eigenlijk te duur vinden? Of wellicht een variant hier op, zoals ‘Ik heb het er niet voor over’ of ‘Ik heb het er NU niet voor over, ik wacht nog even’. Kortom.. bezwaren die met geld te maken hebben. Tenminste zo lijkt het op het eerste gezicht.

Want vaak gaat het niet eens om geld …

 

Maar is het ‘geld’argument het eerste en het makkelijkste dat in mensen naar boven komt. Geeft het hen een reden om even geen besluit te nemen. Dit uit te stellen. Weg te duiken achter hét echte bezwaar. Waar ze zelf vaak de vinger nog niet achter krijgen.

Het heeft namelijk meer met vertrouwen te maken. Mensen moeten vertrouwen hebben in jou, in jouw aanbod en vooral ook in zichzelf. Want door met jou in de zee te gaan, gaan ze ook iets met henzelf aan. En dát is soms best een dingetje.

Door te zeggen dat ze het duur vinden, hebben ze een uitweg. Kopen ze tijd. Kunnen ze uit dat moeilijk ongrijpbare gevoel blijven. Dat heeft alles te maken met ons ‘oer’brein dat ons behoedt voor moeilijke keuzes, voor geld uitgeven en vooral voor verandering.

Want natuurlijk hebben mensen wel geld over voor het oplossen van hun klacht, probleem of zorg. Tenzij deze natuurlijk niet urgent is. Want gezondheid, minder zorgen en geluk staan bij alle mensen als hoogste op hun verlanglijstje. Neem dat van mij aan.

Een afwijzing is een uitnodiging

Zie daarom de afwijzing met de reden van geld altijd als een uitdaging of liever uitnodiging om door te vragen. Help mensen met het ordenen in hun hoofd. Het stellen van de prioriteit. Het maken van keuzes.

Help hen met het krijgen van vertrouwen in jou en vooral ook in zichzelf. Laat ze niet achter of in de steek met dat eerste (meestal oneigenlijke) geld-argument. Zie het als uitnodiging voor een verdere verkenning en als helpen.

Ik hoop dat deze tip je aan het denken zet en je niet meer laat ontmoedigen als je hoort ‘sorry, ik vind het te duur’. Want vaak zit het dus dieper dan die portemonnee.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.