”Maar ik heb er zoveel tijd in gestoken‘, Eline keek mij teleurgesteld aan via het scherm.  Ze liet haar schouders er zelfs bij zakken.

We hadden een oriënterend gesprek waarin zij mij openhartig vertelde waarom het nog niet echt storm liep in haar praktijk. En natuurlijk lag het ook aan de corona-periode waar we al een hele tijd mee kampen. Vond ze zelf tenminste.

Dat was ook de belangrijkste reden waarom ze een online training had gemaakt. Want ja, daar zag ze zoveel over op social media. ‘Maak een online training, ga online werken, zorg voor passief inkomen.’

Maar helaas wordt er niet of nauwelijks bij verteld dat je een aantal andere basis voorwaarden flink op orde moet hebben.

En één van die voorwaarde is deze: Je moet een heel groot bereik hebben. Aan volgers op social media, maar vooral op je e-maillijst.


En precies dát had Eline nauwelijks.

Ja, ze had dan wel bijna 250 mensen op haar lijst, die ze gemiddeld 1 á 2 keer per maand mailde. Maar echt … dat is qua aantal voor deze keuze te weinig en echt heel warm had ze hen dus ook niet gehouden.

 

Maar dát was haar niet verteld.
En ja, eerlijk is eerlijk. Ze werd bij die andere coach geholpen met het maken van een online training en niet met de inbedding in haar aanbod en met de verkoop ervan.


Dus nu had ze aan het begin van dit jaar zo’n 3 maanden besteed aan het bedenken, opzetten én opnemen van deze training. En ook nog een flinke investering gedaan in een online omgeving. Het stond vervolgens ook echt prachtig te glimmen op haar website. Ik moet zeggen: top gedaan. Daar lag het ook niet aan.websitetips

Maar het verkopen van een losse online training is zo ongeveer het moeilijkste wat er is. 

En natuurlijk had ze er een paar verkocht (3 in het afgelopen jaar om precies te zijn) maar het hield niet over. Dus twijfelde ze aan zichzelf, aan de opzet en haar prijs. Die had ze inmiddels dan ook al 2x verlaagd. Met enig chagrijn, want haar investering kreeg ze er op die manier voorlopig niet uit.

Ik begreep en voelde haar teleurstelling volkomen. En had het met haar te doen. Haar stem had inmiddels van teleurgesteld, een beetje een boze ondertoon gekregen. ‘Ik heb in die periode ook minder klanten aangenomen, omdat het maken van die online training veel van mijn tijd en energie vergde. Dus ja, als ik daar ook nog eens aan terugdenk … dan heeft het echt totaal niets opgeleverd.
En ja, ook daar weet ik alles van. Want ik heb zelf ook al de nodige online elementen aan mijn dienstverlening toegevoegd. Dus ik weet hoeveel tijd en energie dat kost. En hoe het ook je zelfvertrouwen raakt als je vervolgens geen of nauwelijks effect ziet.

Maak deze fout dus niet , want echt … je zult enorm teleurgesteld zijn. Net als Eline.

Mensen kopen namelijk niet snel iets zonder dat jij erbij zit. Iets dat ze alleen moeten doen, tenzij je een enorme expert bent, een enorme e-maillijst hebt en precies weet hóe je dit in de markt moet zetten. Want met alleen een paar mails versturen en/of social media berichten plaatsen over deze training, kom je er niet. Gebeurt er gewoon niets.

Laat je dus niet gek maken door alle concullega’s die het afgelopen jaar ook online trainingen hebben gemaakt. Je kijkt er vaak alleen maar OP en er niet IN.

In die zin is er een een grote FOMO (fear of missing out) aan de gang op dit thema.

Maar … ik zeg nu niet dat online werken nièt werkt.

Begrijp mij alsjeblieft goed, want ik vind het in deze periode eigenlijk te risicovol als ondernemer om geen online onderdelen aan te bieden. Ik daarbij dus geen voorstander van losse online training, maar wel van trajecten waar je in online en offline combineert!  En dat zijn Eline en ik op dit moment aan het vormgeven voor haar praktijk. Er gaat een wereld voor haar open en haar enthouisasme groeit weer als vanouds.

Wist je trouwens dat er nog meer online mogelijkheden zijn, die bij veek coaches en therpaeuten nog onbekend zijn, maar bewezen heel effectief voor jouw cliënten? Ik geef er op 12 januari een unieke Masterclass over met veel praktijk voorbeelden. Je kunt je hier opgeven>>