Wat ik altijd het mooiste vind aan ondernemers in de zorg, is hun oprechte betrokkenheid en bijna onvoorwaardelijke liefde voor het vak én hun cliënten.

Alleen – en dat is nu net waar míjn missie begint -, ze doen zichzelf vaak te kort. 
a. omdat ze te bescheiden zijn;
b. en niet altijd goed voor zichzelf zorgen. 

En die bescheidenheid snap ik ergens ook wel. Omdat zichtbaarheid en marketing in de zorg vaak verward wordt met reclame maken of met jezelf te koop lopen. En dat hoeft helemaal niet… kom ik zo op terug 🙂

Eerst nog even dat tweede punt: ‘niet goed jezelf zorgen’. Want dat is wat mij betreft echt een dingetje. Dat heeft te maken met investeren in jezelf als ondernemer en voor je waarde gaan staan. Beide zorgen er namelijk voor dat je ook een fijn inkomen overhoudt aan het werk wat je met zoveel liefde doet. En dat hoeft niet synoniem te staan aan jezelf verrijken. Met meer geld omhanden kun je namelijk ook meer doen voor jouw naasten. En je kunt het weer investeren in jouw praktijk of zorgbedrijf. Zodat jij vanuit rust en ruimte lekkerder draait en nog beter wordt in jouw vak. Komt het dus ook weer ten goede aan jouw klanten. 

Praten we het elkaar aan?


Toch zit daar nog vaak iets van ‘smet’ op in de zorg. En zie ik dat ‘we’ elkaar ook nog wel eens aanpraten dat we niet veel mogen verdienen en bescheiden moeten zijn. Alleen doen we de zorg daarmee op langere termijn geen goed, is mijn visie. Want uiteindelijk raak je daardoor alleen maar afhankelijk (van verzekeraars bijvoorbeeld), gefrustreerd of opgebrand. En verlies je, als het tegenzit, je passie voor de zorg. 

Helaas  zie ik geregeld dat zorgondernemers in een soort neerwaartse spiraal komen. Omdat ze niet hebben geleerd wat er bij het vak ‘ondernemen’ komt kijken. En doordat ze liever niet aan marketing doen. Waardoor ze te weinig intakes en dus klanten hebben. Met als gevolg dat ze in een soort vicieuze cirkel raken, zoals de afbeelding hieronder.

Enne… wees eens eerlijk. Herken je er wellicht ook wat van jezelf in? Neig jij bijvoorbeeld ook naar prijsverlaging of kies je toch nog regelmatig voor klanten die eigenlijk niet zo bij jou passen?

Geen nood!

(H)erkenning van deze vicieuze cirkel is vaak de eerste stap om het te doorbreken. Want dat kán namelijk. Als je maar met een strategie en structuur gaat werken in jouw praktijk. Een zorgmarketingstrategie wel te verstaan. Waardoor je weet welke acties je kunt en mag nemen om meer continuïteit in jouw klantenstroom en omzet te krijgen.

En dan niet op de manier zoals de reguliere marketing werkt. Want een keuken, vakantie of auto verkopen is toch echt iets anders. In de zorg komt er meer bij kijken. Het is een dienstverlening die veel dichter op de mensen zit. Verleiden of reclame maken werkt niet, moet je trouwens ook niet willen. Laat je daarover dus niets op de mouw spelden door marketingmensen die de zorg niet kennen.

Dit werk wel

In de zorg gaat het namelijk om ráken en intrinsieke motivatie. Want vaak speelt bij mensen die op zoek zijn naar zorg een emotie, zoals onzekerheid, pijn of zorgen om zichzelf of een ander. Het gaat om een stap waarbij zij in zichzelf investeren. En daar is echt een andere aanpak voor nodig, waarbij je werkt aan vertrouwen en verbinding.

Vanuit mijn jarenlange ervaring als marketeer in de zorg heb ik daarom de ZorgmarketingFormule ontwikkeld. Dat is een methode die echt aansluit bij de zorg.
En die je kunt inzetten afhankelijk van de fase waarin jouw cliënten zitten tijdens hun oriëntatie. Je vult hem vervolgens in op de manier die bij jou past. Zodat je in je aanpak uniek én jezelf blijft.

De ZorgmarketingFormule geeft je een fijne houvast en is opgebouwd uit 6 bewezen effectieve stappen. Zodat ook jij uit die vicieuze cirkel blijft.

Wil je er meer over weten? Bel of mail mij gerust