Soms kom je mooie zorgondernemers tegen met een prachtig verhaal. Ondernemers met een andere aanpak of kijk op de zorg, een bijzondere doelgroep, of een grote missie. In de reeks ‘mooie zorgondernemers in de spotlight’ interview ik hen, zodat jij daarvan kunt leren én je laten inspireren.

Kaberi Bosgoed van Zorg en Ontspanning kwam op mijn pad via social media. Zij had mij gevonden en mailde dat ze wel wat advies wilde om met haar mooie werk nog meer impact te hebben. In mijn gesprek met haar raakte zij mij op verschillende manieren. Door haar verhaal en haar werk. Vandaar dat ik haar graag wilde interviewen.

Maar allereerst geeft Kaberi een korte uitleg over het werk dat zij doet.

‘Ik heb een praktijk waar zorg en ontspanning centraal staan. En dat doe ik via massages, gezichtsbehandelingen en hand- en haarverzorging voor ouderen, mensen met een beperking en kwetsbaren die te maken hebben met een ziekte zoals kanker.

Ik geef die behandelingen deels in mijn praktijk. In een woonzorgcentrum kreeg ik de kans om een mooie ruimte te huren. Daar komen zowel mensen die daar wonen als klanten van daarbuiten. Maar ik werk hoofdzakelijk ambulant. Ik kom dan bij mensen thuis of bezoek hen in een woonzorgcentrum, verpleeghuis, hospice of ziekenhuis.

Daarnaast verzorg ik workshops voor mantelzorgers, vrijwilligers en medewerkers in de zorgsector’. 

Hoe ben je met dit werk in aanraking gekomen?

‘Eigenlijk komt het doordat ik in 2002 startte met babymassage. Dat had zo’n mooie uitwerking op mijn eigen kind en later ook bij mijn andere kinderen. Ik werd daar heel enthousiast van, en ik besloot de docentenopleiding voor babymassage te volgen. Een massagevorm die overigens ook een goede uitwerking heeft op jonge kinderen. En op kinderen of volwassen met een beperking, maar ook in de palliatieve fase.

Tijdens mijn werk zag ik ook het mooie effect van deze massages op kinderen met hechtingsproblemen. Zoals bijvoorbeeld pleeg- of adoptiekinderen. Als je op een positieve manier een bijdrage kan leveren aan het hechtingsproces dan is dat geweldig.

Ondertussen had ik meerdere massage opleidingen/cursussen en workshops gevolgd. Aansluitend heb ik veel gemasseerd om het goed onder de knie te krijgen. Maar ook om voor mij zelf na te gaan welke vorm het beste bij mij past en met welke doelgroep ik het liefste werk’.

En? Tot welk inzicht heeft dat uiteindelijk geleid?

‘Ik werd gevraagd om een keer ouderen met dementie te masseren. Eigenlijk had ik toen nog heel weinig kennis van deze doelgroep, maar ik heb de kans toch gegrepen. En al binnen 5 minuten wist ik dat hier mijn passie lag. Want als je oudere mensen masseert, krijg je mooie reacties. Die ze soms uitspreken of laten zien in hun lichaamstaal. En dat geeft zoveel voldoening, omdat bij hen juist het verbale contact zo achteruit gaat.

Ik heb de kans gewoon gepakt, ook al wist ik niet veel over deze doelgroep

Deze mensen kunnen naar mijn praktijk komen, maar meestal behandel ik  ambulant. Want juist mensen die niet meer zo makkelijk ergens naar toe gaan hebben deze vorm van massage zo hard nodig. En daarnaast werkt een behandeling in hun eigen omgeving ook vaak het best omdat dit vertrouwd voelt. Mensen voelen zich dan veilig en geborgen. En dat is heel belangrijk om mijn werk goed uit te oefenen. Maar nog belangrijker om echt die algehele ontspanning te creëren.  Uiteraard doe ik wat ik doe met liefde. Want echte persoonlijke aandacht en een liefdevolle aanraking zorgt voor een behaaglijk gevoel bij de ouderen. En dat is wat ze vaak missen. Daarnaast zorgt het ook voor een betere nachtrust en bloedsomloop’.

Wanneer dacht je, nu gaat het echt lekker lopen met praktijk en klanten?

‘Op het moment dat ik mij definitief op de doelgroep ouderen en kwetsbaren ben gaan richten viel alles op zijn plaats en kreeg ik steeds meer verzoeken’.

Hoe kwam het dat je daardoor juist meer klanten ging aantrekken, terwijl je doelgroep versmalde?

‘Ik kon toen juist meer verhalen vertellen en ervaringen delen. Heel gericht op die doelgroep. En ik merkte dat dát juist aansprak. Dan gaan mensen inzien wat de waarde is van mijn massages voor deze mensen. En daardoor kreeg ik meer klanten. En doordat ik zo geloof in wat ik doe, ben ik meer zichtbaar geworden. Is dat gewoon minder moeilijk. Mijn missie uitdragen is belangrijk voor mij. Door onder andere cursussen te geven. In groepsverband of individueel. Maar ik word ook wel voor lezingen gevraagd. En die zichtbaarheid helpt ook enorm’.

Verhalen vertellen en ervaringen delen, echt gericht op de doelgroep, helpt je enorm in je zichtbaarheid

Wat is jouw drijfveer of missie in de zorg?

‘Naast de doelgroep ouderen ben ik mij op een gegeven moment ook gaan richten op mensen die een kwetsbare periode doormaken. Dus mensen met kanker, chronische ziekten. Of in hun de laatste levensfase. Ook voor hen kan een massage zoveel betekenen. Even aandacht wat los staat van een ziekenhuis bezoek of de dagelijkse verzorging.

Het is een doelgroep die me enorm inspireert. En ik voel mij daar extra mee verbonden sinds ik zelf de diagnose kanker heb gekregen. Dus ben ik nu ook ervaringsdeskundige geworden, waardoor ik hen nog beter begrijp en aanvoel.

In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, geeft mij dit een enorme drijfveer om nog intensiever te kunnen werken. Het is niet mijn doel om meer uren te werken. Is in mijn situatie ook niet echt mogelijk. Maar ik wil wel meer verdieping bieden aan cliënten.

Mijn missie is te leven en te geven

En dit mooie werk bekender maken en doorgeven. Na mijn coachingsgesprek met jou ben ik mij daar ook op gaan richten. Jij kwam bijvoorbeeld met het idee om (collega)professionals dit vak te leren, zodat ik het kan doorgeven. Nu train ik begeleiders en vrijwilligers in zorginstellingen en ook collega-masseurs. Want met de toenemende vergrijzing en helaas ook dementie, wil ik graag de meerwaarde van deze massages laten zien, zodat meer mensen er van kunnen profiteren.

Overigens leer ik het ook aan naasten, of te wel de mantelzorgers. Zij zien vaak zelf wat deze massage doet bij hun dierbare. Voor die naasten is het mooi om iets te kunnen betekenen in het contact dat er nog wél is. Je voelt je vaak zo machteloos. En dit geeft troost en helpt in een proces om afscheid te kunnen nemen en je dierbare het gevoel geven dat loslaten wordt geaccepteerd’.

Je hebt al veel mooi werk verzet. Wat zijn nog je wensen of wat zou  je nog graag willen bereiken?

 ‘Ik ben dus bezig om een netwerk te creëren en uit te breiden, waarbij nog meer mensen op een laagdrempelige manier met mijn werk in aanraking komen. Het gaat daarbij niet om een therapeutische behandeling of genezing maar om ontspanning, acceptatie, er mogen zijn maar ook mogen “loslaten”. Iets waar meer behoefte aan is dan we wellicht denken’.

Je hebt al aardig wat ervaring in het ondernemerschap. Welke tips heb jij voor andere zorgondernemers?

‘Deel je kennis met anderen, zorg dat je elkaar niet als concurrent ziet. Helaas zie ik dat soms wel gebeuren maar je kunt juist zoveel van elkaar leren is mijn ervaring. Op het gebied van kennis, maar je leert ook van de werkwijze van een ander. Hoe pakt hij of zij het bijvoorbeeld aan.

En leer van je klant. Want ik geef natuurlijk workshops aan collega zorgverleners en mantelzorgers. En dan werk ik altijd van het motto ‘voel wat ik bedoel voor je iets uitdraagt naar een ander’. Met een massage is het altijd belangrijk dat je weet wat jouw handeling of aanraking met de ander doet. Daarom moet je het eerst altijd zelf voelen, zelf ondergaan. Even ‘klant zijn’ zodat je weet en begrijpt hoe het bij jouw klant voelt. Ik geloof er in dat je dan pas het best van jezelf kunt geven’.

Wil je zien wat Kaberi precies doet? Dit is haar website: www.zorg-en-ontspanning.nl 

En wil je ook weten wat voor jou een mooie of nieuwe aanpak kan zijn in jouw praktijk? En nog meer tips ontvangen. Wordt dan gratis lid van de Facebookgroep ‘Boost jouw zorgpraktijk’. Je bent van harte welkom.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *