tarief bepalen
, ,

Hoe bepaal je als coach of therapeut het juiste tarief?

Tarieven of prijzen bepalen voor je diensten is meestal nogal een dingetje. En dan druk ik mij nog voorzichtig uit. Zeker als je therapeut of coach bent en met mensen werkt op een vaak kwetsbaar moment in hun leven.

En eigenlijk is het gek dat juist deze ondernemers vaak zo onzeker zijn over het bepalen van tarief voor hun waarde. Want als je aan mensen vraagt wat zij het belangrijkste vinden in hun leven, staan gezondheid, welzijn en geluk echt wel in de top 3. Als het al niet op nummer 1 staat. Dus ik bedoel maar…..

Wie denkt dat mensen voor (alternatieve) zorg geen geld over hebben, mag echt nog een keer achter zijn of haar oren krabben. Want uit diverse onderzoeken blijkt ook dat die behoefte alleen maar groeit.

Maar ik weet natuurlijk ook wel waar het vandaan komt. Daarvoor zit ik ook al lang genoeg in de zorgbranche 🙂

Enerzijds kijken we veel naar elkaar en praten we elkaar ook veel aan. Ook de opleiding geeft je weinig mee over de waarde van je dienst en hoe (zorg)consumenten zich oriënten en denken. Dus vullen we het graag lekker zelf in, toch?

Verdienen wat je waard bent

Geld verdienen is in ‘onze’ branche ook echt nog een dingetje. Want tja, mag dat wel als het gaat om de zorg, pijn of ellende van een ander? En je moet toch ook voor alle lagen van de bevolking zorg kunnen leveren?

Ja, dat is zo en dat kan ook. Want er is volop keuze in heel Nederland. Maar dat betekent niet dat jij dat allemaal op je schouder hoeft te nemen. En dat het ene het andere ook direct uit sluit.

Ik zie ook dat veel zorgondernemers er een handje van hebben om te denken vóór de cliënt. En dan zie ik vooral dat ze in bezwaren denken; ‘ik denk niet dat ze het er voor over hebben’, ‘Ik denk niet dat ze dat kunnen betalen’.

Maar gek genoeg zien we dan weer niet dat meestal diezelfde klant wel 2x per jaar op vakantie gaat, de nieuwste gadgets koopt of lekker uit eten gaat. Dus… ik bedoel maar. Hier zit toch wel iets geks, vind je niet?

En echt hoor. Ik heb het hier niet over onethisch veel vragen voor je diensten. Daar gaat deze blog niet over. Maar ik zie echt tarieven voorbij komen, waarvan ik denk; ‘lieve ondernemer, zo kan jij zelf nooit eens heerlijk op vakantie of de studie van je kinderen betalen’.

En dan word ik echt oprecht verdrietig en zelfs een beetje boos. Want waarom mogen mensen bij bijvoorbeeld een bank het x-voudige verdienen (terwijl zij juist vaak ellende veroorzaken… maar uhh dat is een ander discussie). En zo zijn er meer vakgebieden, die echt veel minder waarde leveren dan jij doet.

Je snapt, dit onderwerp raakt mij. En is dan ook voor een belangrijk deel de reden waarom ik er voor gekozen heb er juist voor jullie te zijn als ondernemerscoach.

Stap uit die spiraal van prijs vergelijken

Want weet je, regelmatig zie ik dat vakgenoten elkaar ook maar wat graag klein op houden. “Durf je dat te vragen?’ ‘Ik vind het niet kunnen’. En echt hoor, laat je er alsjeblieft niet door leiden. Stap anders liever ook uit zo’n groep en kijk eens naar coaches en therapeuten die wel voor hun waarde staan. En juist daardoor heel veel tevreden klanten hebben.

Maar goed, weer even terug naar het bepalen van die tarieven. Want hoe doe je dat dan wel? Want wellicht wil jij daar ook al een tijdje een stap in maken. Maar vind je het moeilijk met de nogal aanwezige concurrentie is zeg maar.

De beste manier om dit te doen, is om uit de vergelijking te blijven. En dat doe je door naar je oplossing en waarde te kijken. En jouw onderscheidend vermogen. Dus wat lever jij de klant aan transformatie op. Of te wel; welk resultaat lever jij? Want mensen kopen de oplossing, een resultaat. Níet jouw tijd, dus niet jouw uren. En daarvoor heb ik 2 tips.

Allereerst tip 1:

Ik zie dat veel ondernemers hun ‘tarieven’ als apart item in de menubalk van hun website plaatsen. Nou zijn wij natuurlijk allemaal Nederlanders. Dus hup, ga je als potentiële klant lekker een paar sites openen, en gelijk de tarieven vergelijken. Soms lezen ze niet eens verder, maar kiezen lekker makkelijk de goedkopere variant. Want tja, verschil zien ze niet. Voordat je het weet zit je in een concurrentiestrijd op basis van prijs. Doe dat dus niet. Geen aparte pagina met alleen daarop je tarieven. Maar zet die op de plek waar ze horen. Bij de dienst die je levert en de waarde die je daarbij beschrijft. Want daarin ligt de verklaring voor de investering die jij daar vervolgens vraagt.

Tip 2:

Het is nog krachtiger als je helemaal uit het principe van uur- of behandeltarieven stapt. En met trajecten gaat werken. Of te wel: Maak ‘producten’ van jouw diensten. Met een kop en een staart. Geef dat een naam en hang daar een tarief aan. Dit is vaak veel duidelijker voor jouw klant, veel completer én totaal niet vergelijkbaar. Met een traject lever je ook veel betere waarde voor jouw cliënt. Echt, het mes snijdt dan aan 2 kanten. En de discussie over jouw uurtarief is verleden tijd.

 

En nog een gave TIP: Van 6 t/m 8 september geef ik de After Summer 3-daagse: Snel meer cliënten voor jouw praktijk. Want meer cliënten, betekent meer zelfvertrouwen en ook dat helpt om voor jouw waarde te gaan staan.

Je kunt je hier opgeven>>