Techniek = paniek … bij veel ondernemers tenminste.
We laten ons er te vaak door tegenhouden.
Ook ik … en ik heb daardoor vooral in het begin verkeerde keuzes gemaakt. Of ze juist onnodig uitgesteld. En dat leverde – achteraf gezien – een enorme vertraging op in mijn groei.
Dus met die kennis geef ik je graag dit advies:
Als ik iets technisch moet leren, denk ik eerst: heb ik dit eenmalig of vaker nodig? Indien eenmalig, dan kijk ik wie het voor mij kan doen. Want dan haal ik geen winst uit het zelf allemaal uitzoeken. Dat kost mij tijd en zet ik liever in voor mijn klanten of het krijgen van klanten.
En als ik het vaker nodig heb, dan vraag ik mij af of het mij dient om het zelf te leren. Dat is bijvoorbeeld wel het geval als het gaat om mijn eigen landingspagina’s maken en het menu van mijn website aanpassen. Dat wil ik zelf weten en kunnen doen. Dat draagt bij aan een enorme slagkracht en flexibiliteit in mijn onderneming. Is dat niet het geval, of merk ik dat mijn energie ergens van weglekt, dan zoek ik liever uit wie het voor mij kan doen. Dit geldt bij mij bijvoorbeeld voor het opzetten en monitoren van Facebook advertenties. Ik maak er regelmatig gebruik van, maar vind het gewoon niet heel leuk. En daarbij weet ik dat je hiervoor zoveel kennis moet hebben, dat het mij afleidt van mijn missie en het werk waar ik wel goed in ben. In zo’n geval kijk ik dan ook niet naar wat het mij aan geld kost, maar wat het mij oplevert.
Stel jezelf daarom, als je vastzit in jouw bedrijf, voortaan deze krachtige vraag: ‘Wie kan dit voor mij doen of wie kan mij erbij helpen?’


Oftewel, zoals ze dat zo mooi kort en krachtig in het engels kunnen zeggen:

‘how’ creates problems
‘who’ creates results

Draai de HOE dus voortaan om naar een WIE.
Je zult zien dat je dan op een ander niveau gaat ondernemen en er veel meer deuren voor je open gaan.