Is het slim om voor 2 doelgroepen te werken? Bijvoorbeeld mijn dienst aan cliënten verkopen, maar ook aan bedrijven en organisaties?

Deze vraag krijg ik maandelijks wel een paar keer.

En het antwoord is dan ja. Dat kan. Soms is het zelfs een mooie vervolgstap om jouw praktijk verder te laten groeien. Als je bijvoorbeeld merkt dat wat jij individuele cliënten biedt, ook iets moois kan opleveren voor organisaties.

Of wellicht is dit de weg die jij gelijk al wilt bewandelen. Direct jouw diensten inzetten voor  bedrijven en organisaties, waarbij individuele cliënten ook welkom zijn.

Wat je daarin ook kiest, maak wel een keuze waar jij je primair op richt. Is dat de beslisser (en wellicht ook gelijk de betaler) in de organisatie. Of is dat de klant die je uiteindelijk helpt? Want die keuze bepaalt waar jij je het grootste deel van jouw website op inricht.

Zijn het primair bedrijven en organisaties?
Dan schrijf je op jouw site jouw teksten met die betreffende beslisser in gedachten. Moet je natuurlijk wel eerst goed nagaan wie dat is. Is dat een teammanger, een directeur of een personeelsmanager? Wie gaat op zoek naar jouw diensten?

En omdat die beslisser en degene die jij uiteindelijk helpt dan verschillende personen zijn, is het wel verstandig om ook in je menubalk een optie voor de ‘gebruiker’ te maken. Zodat die daar precies kan lezen wat hij/zij aan jouw dienst heeft. En daar ook enthousiast over wordt.

En andersom kan het dus ook. Je richt je initieel op de indivuele klant en maakt in een submapje in je menubalk ook ruimte om die beslisser van het bedrijf aan te spreken.

Zo kan je dus 2 doelgroepen bedienen, maar wel met een zelfde soort oplossingen. Als je daarin ook hele verschillende diensten gaat aanbieden, dán wordt het verwarrend. En wie mij een beetje kent; ik ben van het helder en eenvoudig ondernemen.

En nog een aanvullende tip: Als je deze aanpak kiest, help dan ook degene die moet zorgen dat er een besluit komt binnen het bedrijf of de organisatie. Dat kan je doen door printbare informatie op jouw site aan te bieden waarmee mensen, die enthousiast zijn over jouw dienst ook iets in handen hebben om hun manager of collega te overtuigen. Als je op die manier meedenkt én helpt in het besluitvormingsproces, dan heb je gelijk een flinke streepje voor.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ik heb trouwens nog een tip die je wellicht gaat helpen. 

Gratis Online Masterclass ’10 Cruciale Ondernemers Mindshifts’: Merk je dat je het moeilijk vindt om in actie te komen als het gaat om het werven van cliënten, zichtbaar zijn. Dat er steeds belemmerende overtuigingen zijn die jouw tegenhouden. Waardoor je de stappen niet gaat nemen die je eigenlijk supergraag zou willen doen? Snap ik. Ondernemen gaat namelijk niet alleen over strategie. Het merendeel is ook mindset. En daar heb ik inmiddels al zoveel coaches en therapeuten mee kunnen helpen. En ook zelf hele mooie stappen in gemaakt, waardoor mijn groei enorm is toegenomen. De 10 beste tips heb ik verzameld in de masterclass: 10 Cruciale Ondernemers Mindshifts. Woensdag 7 oktober geef ik hem in de ochtend én avond. Zou ik niet missen als je je hierdoor aangesproken voelt :) Schrijf je hier alvast in>>

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *