Wat kan ik delen op social media?

Deze vraag krijg ik veel van zorgverleners- en ondernemers. Of deze: Hoe ga ik om met privacy op social media? Logisch, want dat is altijd een gevoelig onderwerp in de zorg.

En om met dat tweede dan maar gelijk te beginnen. Ik zou daar niet te ingewikkeld over doen. Want net zoals in het ‘gewone’ gesprek, bijvoorbeeld op een verjaardag, let je ook op privacy. Je geeft geen namen of haalt geen casusuïstieken aan die makkelijk te herleiden zijn. Doe dat dus ook niet op social media.

Precies zoals je je gedraagt in de offline wereld, gedraag je je dus ook in de online wereld. Vertrouw daarin dus op je gezonde verstand.

En natuurlijk snap ik ook dat het echt wel anders voelt, als je iets tegen iemand op een verjaardag zegt of op social media plaatst. Want online kunnen in één keer meer mensen iets van jou zien of horen. Dat idee kan remmend werken. Maar laat je niet door die angst leiden. Want daarin schuilt juist ook de kracht van social media: Je krijgt in één keer een veel groter podium. Nog gratis ook. Het biedt dus enorme kansen. Voor jou en voor jouw doelgroep.

Maar wat kan je dan delen op social media?

Denk eens aan de vragen die jij veel krijgt van nieuwe patiënten of cliënten. Waar zit hun zorg, pijn of vraag? Daar kun je vast een keer een artikel of blog over schrijven. Bijvoorbeeld de 10 tips hoe je moet omgaan met druk gedrag van je kind. Of 7 tips om in een goede houding achter je laptop te werken.

Je kunt die tips ook met plaatjes of in een video weergeven. Of opknippen en aankondigen dat je de komende weken één tip deelt op social media. Bijvoorbeeld elke woensdag op Facebook. Dan kun je per tip wat extra informatie toevoegen. Zo gebruik je één idee op verschillende manieren.

En je mag op social media best vaker hetzelfde posten. Want het is een vluchtig medium. Dus met 1x een post ziet slechts 10% van je volgers dit. Hergebruik en herhaal dus wat je al eerder geschreven hebt. Maakt het weer een stuk makkelijker hé?

En nog wat andere tips:

Geef een kijk je in de keuken. Wat gebeurt er in jouw praktijk? Laat eens een ‘begin van de dag’ zien of een verbouwing. Vertel iets over recent aangeschafte materialen.

Het is ook altijd leuk om iets over jezelf of jouw team te vertellen. Zorg is mensenwerk, dus laat de mensen zien die de zorg verlenen. Vertel bijvoorbeeld wat jij leuk vindt aan je werk, of welk mooi resultaat je met een klant hebt behaald. Wat maakt jou blij?

Wat jij doet is voor jou en vakgenoten wellicht gesneden koek. Maar voor degenen die zorg zoeken is het soms een hele nieuwe wereld. Neem ze daar in mee.

En de ultieme tip om ideeën te laten stromen: maak een mindmap. Ga zelf of met je team om een groot blad zitten. Zet jouw onderneming of mooier nog, een denkbeeldige klant in het midden. En schrijf daaromheen allemaal ideeën waarover je iets kunt vertellen, of wat je kan laten zien. Ga los. Niets is fout. Want van het ene idee komt het andere. En voor je het weet, heb je voor het komende half jaar genoeg om op sociale media te delen.

 

Vond je deze blog waardevol? Misschien is de blog: 8 Facebook ideeën voor de zorg ook iets voor jou.

Of volg mij op Facebook voor wekelijks meer praktische tips.