,

Steeds maar blijven leren, maakt je niet beter

In deze blog wil ik je graag meenemen in een fenomeen dat ik vaker tegenkom. En ik bedacht mij, toen ik het gisteren in een coachgesprek met één van mijn klnaten weer ontdekte… hier ga ik iets over schrijven.  Want ik kom het in verschillende vormen zo vaak tegen bij coaches en therapeuten. Dat jij je er wellicht ook in herkent.

Eén van mijn klanten gaf tijdens ons gesprek aan heel blij te zijn dat ze haar doelgroep had gevonden, waar ze zich veel duidelijker op wilde gaan richten. Het kiezen van een niche was even een dingetje voor haar geweest, maar na haar korte onderzoek en reflectie was ze er helemaal uit én behoorlijk enthousiast. Maar … (ja er was een maar!) ze kon nu die doelgroep nog niet helpen gaf ze aan, ‘want dan moet ik mij daar eerst helemaal in verdiepen en specialiseren‘.

En dat hoor ik vaak bij coaches en therapeuten. En wellicht voel jij direct dat het jou ook raakt : Steeds het gevoel hebben nog niet goed genoeg te zijn. Of dat je eerst toch nog bepaalde diploma’s moeten halen, of een cursus moet doen.

Kortom: Het gevoel dat je eerst meer moet weten, voordat je de volgende stap kunt maken. En dat gevoel is niet terecht. Je hoeft namelijk niet gelijk dé expert te zijn.
En weet je… dat word je ook niet vanuit de boeken.


Het echte WETEN ontstaat namelijk door DOEN

Vaak is het ook een onbewust excuus om in de veilige modus te blijven hangen. De studentenmodus. Je kruipt weer even in je cocoon waardoor je geen stappen hoeft te maken.

En natuurlijk is het goed om altijd te blijven leren.
Maar je moet daardoor niet stagneren.
En dát gebeurt helaas te vaak.

En er is nog een gevaar:
Als je weer een cursus of opleiding gaat volgen om weer meer vakkennis op te doen, dan ontdek je ook wat je nog niet wist. En zal je snel denken: ‘zie je wel, ik was er nog niet klaar voor’. Zo onstaat een studentenspiraal waardoor je niet echt in beweging komt. Een lekkere paradox hé? Dat gaat je dus van geen kant dienen.

Je leert namelijk door doen. Door ervaring, meters maken. Leer je klant vooral goed kennen en voel hoe de markt én de vraag zich beweegt.

Ontworstel je daarom snel uit de boeken als jij je hierin herkent en vraag jezelf steeds af of het echt zo is dat je nú meer moet weten. Want je weet vaak genoeg.
Neem daarom gewoon vaker de sprong die je wel gaat helpen. Ga aan de slag. Leer door doen. En ontwikkel daardoor jouw zelfvertrouwen.
Je zult zien dat je nu al van zoveel waarde bent!

 

Wil je trouwens meer zelfvertrouwen ontwikkelen op het gebied van marketing? Komende week geef ik gratis een 3-daagse online training. Gegarandeerd dat het je een andere mindset en mega veel tips over zorgmarketing gaat opleveren. Opgeven kan hier>>

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *