Ik val deze keer maar gelijk met de deur in huis: Goed ondernemerschap valt of staat met het maken van keuzes. Krachtige keuzes. Ai, niet altijd makkelijk.En vaak zie ik dat zorgondernemers dat best moeilijk vinden. Want als zorgverlener help je nu eenmaal graag zo veel mogelijk mensen. Zet je je jouw kennis en kunde het liefst zo breed mogelijk in. Zo ben je nu eenmaal een beetje geprogrammeerd, haha. En dat is trouwens een hele mooie eigenschap hoor!
Maar vanuit jouw rol als ondernemer zit dat soms ook in de weg. Want dan moet je regelmatig (grote) keuzes maken. Misschien herken je dat wel, dat je vaak maar gewoon oppakt wat op je pad komt? Terwijl je weet dat je eigenlijk moet kiezen om jezelf te beschermen. Want anders werk je je een slag in de rondte.

Focus

Met het maken van keuzes, breng je focus aan binnen jouw zorgbedrijf. Soms sta je gewoon op een kruispunt in jouw praktijk en weet je – nee, voél je – dat je keuzes moet maken. ‘Welke dienstverlening ga ik aanbieden en welke niet, welke klanten ga ik bedienen en welke dus niet meer. Of ga ik fulltime voor mijn praktijk of neem/hou ik er een parttime baan bij’.

Hoe dan ook. Keuzes die moeilijk zijn of lijken, hebben krachtige beslissingen nodig. Maar hoe doe je dat?

Drie tips

Ik geef je graag deze drie tips. Tips die mij ontzettend helpen. En die ik zelf heb samengesteld vanuit mijn coachings trajecten in het verleden. Ik help je er graag mee:

  1. Relateer jouw keuzes aan jouw missie. Wat wilde je ook al weer in de zorg bereiken toen je startte? Welke missie heb jij, wat wil je neerzetten of wilde jij juist anders in de zorg doen. Past de keuze die voor handen ligt bij jouw missie, draagt het daar aan bij?
  2. Redeneer vanuit de plek waar je wilt zijn met jouw bedrijf. Huh? Ja, soms helpt het enorm als je er over nadenkt waar je in de toekomst wilt zijn met jouw zorgonderneming. Wil je groter worden, de beste zijn in jouw regio. Wil je met een team gaan werken. Of misschien is het jouw ideaal om contractvrij te werken. Als je helder hebt waar je naar toe wilt, kun je jezelf bij belangrijke keuzes steeds afvragen: ‘wat zou ik doen als ik al op die plek zou zijn?’ ‘Heb ik dit dan nodig of juist niet’. Dit kan zo verhelderend werken. Zeker als het om investeringen gaat die voor de langere termijn gaan redeneren.
  3. En tot slot: breng emotie en ratio in balans. Waarbij je vooral je intuïtie niet moet negeren. Want soms weet jouw onderbewuste (dat is jouw limbische oftewel emotionele brein) allang welke keuze goed voor jou is. Maar je gaat vervolgens in gesprek met je partner, vrienden of gaat nog eens iets lezen op internet. Je wilt als het ware verklaringen zoeken voor jouw intuïtie, jouw gevoel. En dan zet jouw rationele brein je aan het werk. Voordat je het weet neemt die het volledig over en schakel je jouw belangrijke onderbewuste raadgever uit. Prima hoor, om te sparren en te rationaliseren, maar haal vooral weer naar boven wat jouw eerste gevoel was, voordat je de daadwerkelijke keuze maakt. Breng dat in balans. Want je hebt beide hersendelen niet voor niets toch? En als je stiekem eens nagaat.. hoe vaak heeft jouw gevoel je bedrogen? Ik denk heel weinig. Neem die raad dus ter harte. Ik weet zeker dat je met deze drie tips (en gebruik ze ook echt alle 3)  tot krachtige keuzes komt. Keuzes die nodig zijn om je verder te ontwikkelen in én met jouw bedrijf.

Laat je mij weten of het ook bij jou werkt?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *