Jouw website is een belangrijk schakelpunt in jouw marketing. Of je nu aan offline of online marketing doet: mensen zullen altijd even op jouw website kijken. En komen in 9 van de 10 gevallen als eerste op je homepagina terecht.

Daarom deel ik 3 veel gemaakte fouten die ik regelmatig voorbij zie komen op die o zo belangrijke pagina van jouw website:


1. De bezoeker welkom heten

Regelmatig zie ik nog ‘welkom op mijn website’ of ‘welkom bij praktijk x’ op de homepage staan. En hoewel dat lief is bedoeld, is het om verschillende redenen een verkeerde keuze.
Allereerst weten mensen vaak al dat ze op jouw website zijn, en is het dus overbodige tekst. Maar het is vooral overbodig omdat juist die eerste zinnen op jouw homepage cruciaal zijn. Mensen bepalen namelijk in enkele seconden of ze op jouw website blijven of dat ze toch liever ergens anders naartoe ‘surfen’. Juist die eerste woorden moeten ervoor zorgen dat je hen bij de lurven grijpt. Dat ze gelijk voelen dat ze verder willen lezen. Dat het over hen gaat.
Een welkomsttekst is dan echt niet waar ze op zitten te wachten. Daarbij is Google ook niet zo blij met deze tekst. Want die scant onder andere op de eerste woorden op jouw homepage. En bij ‘welkom’ denkt Google dus dat dit de kern van jouw werk is. En scoor je dus lager. Zorg daarom voor een pakkende eerste zin en jouw bezoeker staat gelijk ‘aan’. En als je dan ook nog voor lettertype H1 kiest, ‘pakt’ Google jouw website ook nog eens beter op.


2. Jezelf voorstellen

Op veel homepages zie ik vaak al vrij snel een uitgebreid voorstelverhaal van de eigenaar van de praktijk. En natuurlijk is het belangrijk dat mensen zien en lezen wie jij bent, en waarom jij doet wat je doet. Maar niet al in de eerste paar alinea’s. Want juist op dat punt en in die fase is dat voor de lezer nog niet zo belangrijk. Mensen lezen altijd teksten vanuit hun eigen belang ‘what’s in it for me’. En dat jij 3 kinderen hebt en gelukkig getrouwd bent, is top. Maar niet echt heel relevant voor jouw websitebezoeker. Dus foetsie … weg is hij dan.


3. Uitgebreid jouw methodiek uitleggen

Ook zo één waar we als coach of therapeut zelf heel erg warm voor lopen. Je bent nu eenmaal vaak heel enthousiast over jouw methodiek. En dat is logisch. Maar dat is in de meeste gevallen niet waar mensen naar op zoek zijn. Ze zoeken een oplossing voor hun probleem En willen graag bij jou lezen én voelen dat jij hen begrijpt en daarmee kan helpen: Erkennen en Herkennen. En tja, dat jij bij opleider x methodiek y hebt geleerd waarvan z de grondlegger was in 1937. Poeh, dat is dan een doorbijtertje en dus een afhaker voor jouw lezer. Niet doen dus. Niemand heeft mij ook ooit gevraagd naar mijn marketingmethodieken, de grondleggers daarvan en naar mijn titels (deze heb en weet ik allemaal wel hoor … mocht je nu uitgedaagd worden 😉, maar daar is LinkedIn de uitgelezen plek voor). Niet jouw homepage.

Leg juist op die eerste belangrijke pagina een warme verbinding en schrijf deze altijd vanuit het perspectief van jouw potentiële cliënt. Want dan raak je, en gaat er ook daadwerkelijk wat gebeuren op jouw website.

Waardevolle cursus:

En tja… merk je dat onder andere hierdoor, maar wellicht door nog meer weeffoutjes in jouw website je nog te weinig cliënten krijgt? Dan is de de minitraining ‘Een website die werkt’ echt iets voor jou. Daarin begeleid ik je in 8 stappen naar een website die raakt én tot actie aanzet. Zeer waardevol, inclusief formats, checklist, en een jaar lang toegang.
Tijdelijk van € 147,- voor slechts € 67,-.