Als één van de eerste zorgmarketeers in Nederland heb ik in het verleden heel vaak moeten uitleggen wat het nut en de noodzaak is van marketing in de zorg. Want mensen associëren marketing bijna altijd met opdringerige reclame en commercie. En toegegeven…. als je er zo naar kijkt, past dat ook totaal niet in de zorg of bij het werken met mensen.

Het gaat er dan namelijk niet om dat je een behoefte opwekt, zoals bijvoorbeeld een frisdrankfabrikant dat juist wel moet doen als hij een nieuwe smaak op de markt brengt. Die moet dan echt alle zeilen bijzetten om mensen voor zoiets te interesseren. Omdat ze er namelijk eigenlijk niet eens behoefte aan hebben. Die moet hij dan opwekken. Door veel reclame te maken, zodat je vervolgens overstapt van een bekende smaak naar die nieuwe variant. Dan gaat het om markten veroveren. Verleiden, verlangen creëren en acties inzetten. Vaak met giga budgetten.

Puur en eerlijk

Nee… marketing in de zorg is eigenlijk hoe marketing oorspronkelijk bedoeld is. Veel puurder. Goed nagaan wat echt speelt bij mensen en wat hun behoeften zijn. Of wat ze daadwerkelijk nodig hebben. En vervolgens laten zien dat jij mensen daarmee kunt helpen. Het niet verborgen houden. Maar juist een warme relatie aangaan en vertrouwen opbouwen.

Vertrouwen opbouwen in plaats van verleiden

Vertrouwen opbouwen in jou als therapeut of coach.
Maar zorgconsumenten hebben ook vertrouwen in zichzelf nodig. Want het is voor de meeste mensen geen routine om op zoek te gaan naar wat jij biedt. Doen ze vaak voor het eerst. Ze zijn dus leek. En voor sommigen is het wellicht ook eng of spannend. Moeten ze eerst eerst erkennen of toegeven dat het nu echt nodig is om stappen te zetten. Of is er sprake van schaamte. Of spelen emoties een rol.
Een heel ander proces dus als bij zo’n frisdrank. Of bij de aankoop van kleding, een auto of een bankstel. En juist daarin zit het verschil tussen commerciële marketing en marketing in de zorg.

Een andere expertise

Gelukkig is zorgmarketing sinds een paar jaar een apart en erkend vakgebied binnen de marketing. En kun je er ook complete opleidingen in volgen. Want ja, je er hebt er echt expertise voor nodig, snappen hoe cliënten en patiënten denken als ze zoeken naar zorg of een behandeling. Weten hoe die oriëntatie werkt.

En dat brengt soms verrassende inzichten met zich mee. Daar ben ik wel achter gekomen vanuit de vele onderzoeken die ik heb gedaan en interviews die ik heb mogen houden met cliënten en patiënten. Voor jou ook heel belangrijk om daar bekend mee te raken als je een eigen praktijk runt.

Kan jij wel wat hup gebruiken bij jouw marketing en ondernemerschap in de zorg? Vraag vrijblijvend een persoonlijk gratis Groeisessie aan en ik help je direct met 3 gouden tips.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *