Tarieven of prijzen bepalen voor je diensten is meestal nogal een dingetje.

En dan druk ik mij nog voorzichtig uit. Zeker in de zorg.

En dat vind ik op zijn zachts gezegd best wel vreemd. Want als je aan mensen vraagt wat zij het belangrijkste vinden in hun leven, staan gezondheid, welzijn en geluk echt wel in de top 3. Als het al niet op nummer 1 staat. Dus ik bedoel maar…..

Wie denkt dat mensen voor zorg geen geld over hebben, mag echt nog een keer achter zijn of haar oren krabben. En uit diverse onderzoeken blijkt ook dat die behoefte alleen maar groeit.

Maar ik weet natuurlijk ook wel waar het vandaan komt. Daarvoor zit ik ook al lang genoeg in de zorgbranche 🙂

Enerzijds kijken we veel naar elkaar en praten we elkaar ook veel aan. Ook de opleiding geeft je weinig mee over de waarde van je dienst en hoe zorgconsumenten denken. Dus vullen we het graag lekker zelf in, toch?

Verdienen wat je waard bent

Geld verdienen is in ‘onze’ branche ook echt nog een dingetje. Want tja, mag dat wel als het gaat om de zorg, pijn of ellende van een ander? En je moet toch ook voor alle lagen van de bevolking zorg kunnen leveren?

Ja, dat is zo en dat kan ook. Want er is volop keuze in heel Nederland. Maar dat betekent niet dat jij dat allemaal op je schouder hoeft te nemen. En dat het ene het andere ook direct uit sluit.

Ik zie ook dat veel zorgondernemers er een handje van hebben om te denken vóór de cliënt. En dan zie ik vooral dat ze in bezwaren denken; ‘ik denk niet dat ze het er voor over hebben’, ‘Ik denk niet dat ze dat kunnen betalen’.

Maar gek genoeg zien we dan weer niet dat meestal diezelfde klant wel 2x per jaar op vakantie gaat, de nieuwste gadgets koopt of lekker uit eten gaat. Dus… ik bedoel maar. Hier zit toch wel iets geks, vind je niet?

En echt hoor. Ik heb het hier niet over onethisch veel vragen voor je diensten. Daar gaat deze blog niet over. Maar ik zie echt tarieven voorbij komen, waarvan ik denk; ‘lieve ondernemer, zo kan jij zelf nooit eens heerlijk op vakantie of de studie van je kinderen betalen’.

En dan word ik echt oprecht verdrietig en zelfs een beetje boos. Want

waarom mogen mensen bij bijvoorbeeld een bank het x-voudige verdienen (terwijl zij juist vaak ellende veroorzaken… maar uhh dat is een ander discussie). En zo zijn er meer vakgebieden, die echt veel minder waarde leveren dan jij doet.

Je snapt, dit onderwerp raakt mij. En is dan ook voor een belangrijk deel de reden waarom ik er voor gekozen heb er juist voor jullie te zijn als ondernemerscoach.

Stap uit die spiraal van prijs vergelijken

Want weet je, soms zie ik ook in Facebookgroepen dat zzp-ers in de zorg elkaar juist daar klein op houden. “Durf je dat te vragen?’ ‘Ik vind het niet kunnen’. En echt hoor, laat je er alsjeblieft niet door leiden. Stap anders liever ook uit zo’n groep en kijk eens naar zorgondernemers die wel voor hun waarde staan. En juist daardoor heel veel tevreden klanten hebben.

Maar goed, weer even terug naar het bepalen van die tarieven. Want hoe doe je dat dan wel? Want wellicht wil jij daar ook al een tijdje een stap in maken. Maar vind je het moeilijk met de nogal aanwezige concurrentie is zeg maar.

De beste manier om dit te doen, is om uit de vergelijking te blijven. En dat doe je door naar je oplossing en waarde te kijken. En jouw onderscheidend vermogen. Dus wat lever jij de klant aan transformatie op. Of te wel; welk resultaat lever jij? Want mensen kopen de oplossing, het resultaat niet jouw uren of behandeling. En daarvoor heb ik 2 tips.

Allereerst tip 1:
Ik zie dat veel ondernemers hun ‘tarieven’ als apart item in de menubalk van hun website plaatsen. Nou zijn wij natuurlijk allemaal Nederlanders. Dus hup, ga je als potentiële klant lekker een paar sites openen, en gelijk de tarieven vergelijken. Soms lezen ze niet eens verder, maar kiezen lekker makkelijk de goedkopere variant. Want tja, verschil zien ze niet. Voordat je het weet zit je in een concurrentiestrijd op basis van prijs. Doe dat dus niet. Geen aparte pagina met alleen daarop je tarieven. Maar zet die op de plek waar ze horen. Bij de dienst die je levert en de waarde die je daarbij beschrijft. Want daarin ligt de verklaring voor de investering die jij daar vervolgens vraagt.

Tip 2:
Het is nog krachtiger als je helemaal uit het principe van uur- of behandeltarieven stapt. En met trajecten gaat werken. Of te wel: Maak ‘producten’ van jouw diensten. Met een kop en een staart. Geef dat een naam en hang daar een tarief aan. Dit is vaak veel duidelijker voor jouw klant, veel completer én totaal niet vergelijkbaar. Met een traject lever je ook veel betere waarde voor jouw cliënt. Echt, het mes snijdt dan aan 2 kanten. En de discussie over jouw uurtarief is verleden tijd.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *