Wist je dat het aantrekken van nieuwe klanten veel meer geld en tijd kost, dan het behouden van bestaande? Vaak vergeten we dat wel eens. Ik zie regelmatig dat zorgondernemers en praktijkhouders daar kansen laten liggen. Daarom geef ik je hieronder graag een paar tips. Want het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.

Bedank je klant

Spreek altijd je dank en waardering uit als klanten voor jou kiezen of bij jou terugkeren. En laat het ook merken. Denk er eens over na hoe je dat kunt doen. Bijvoorbeeld met een verjaardagskaartje, een klein bedankje, of een exclusieve korting die alleen geldt voor terugkerende klanten. In een eerder gemaakte video heb ik daar al eens wat tips voor gegeven.

Ken je klant

Als je goed weet wat er speelt bij jouw klanten en wat hun behoeften zijn, kun je daar heel goed op inspelen. Hoe klein het soms ook is. Ga dus regelmatig daarover in gesprek. En bedenk voor jezelf steeds weer hoe je nét dat stapje meer kunt zetten of iets extra’s kunt doen, waardoor jij hun verwachtingen overtreft. Of wat ook heel sterk is: noteer steeds heel kort waar je met elkaar over hebt gesproken tijdens de behandeling of begeleiding, zodat je er de volgende keer weer op terug kunt komen. Dat kan dus ook gewoon over dingen als vakantie of zijn/haar gezin gaan. Zo voelt jouw klant zich écht als mens gezien.

 

Laat je klant meedenken

Soms twijfel je misschien over een nieuwe dienst of over hoe je iets aanpakt. Laat klanten gewoon meedenken of vraag hen om feedback. Mensen helpen nu eenmaal graag. Maar je moet ze er wel even om vragen. Zeker weten dat ze zich daardoor nog meer verbonden voelen met jou. Ze zullen daarom snel weer voor jou kiezen.

Houd contact

Bel je klanten af en toe na en vraag hoe het met hen gaat. Of zorg dat je contact houdt via waardevolle tips die je deelt in e-mails. Probeer, afhankelijk van je dienstverlening, een manier te vinden om met hen in contact te blijven. Want dan blijf je bij hen vers in gedachten en verlaag je de drempel om nog eens contact met jou op te nemen.

Leg verbindingen

Door jouw werk ontmoet je veel mensen. Cliënten, maar ook collega-zorgondernemers of praktijkhouders. Zonder dat je je er misschien van bewust bent, ken je al heel veel mensen in jouw regio die jij bij elkaar kunt brengen. Als je dus iets hoort waarmee jij in je netwerk kunt helpen, leg dan verbindingen. Of breng mensen direct met elkaar in contact. Het kost jou weinig moeite, maar kan veel betekenen voor jouw klant. Zij zullen jou daar enorm om waarderen. Enne… daar doe je het volgens mij vooral voor.

Wil je meer tips, artikelen en video’s? Like de Facebookpagina van Bureau Beerse – successvol ondernemen in de zorg en je krijgt ze vanzelf in jouw timeline.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *