Je zult vast al lang weten dat het runnen van een eigen praktijk niet altijd over rozen gaat.
Het gaat gepaard met ups en downs, in omzet en soms ook in mentale gesteldheid. Want je moet gewoon stevig in je schoenen staan als dingen niet helemaal gaan zoals je verwacht had.Bijvoorbeeld als het gaat om steeds weer nieuwe cliënten aantrekken. Dat is gewoon niet zo simpel als de meeste business coaches doen geloven. Want uitspraken als ‘moeiteloos ondernemen’ of ‘binnen een jaar een ton verdienen’ zie je mij niet doen.Liever het eerlijke verhaal. Ondernemen is gewoon aanpoten en vooral doorzetten. Maar als je de goede dingen goed doet (gekke zin, maar hij klopt wel haha) dan komt het treintje echt wel op gang. En kun je flink doorstomen. Dat kan ik uit ervaring wél beloven.Daarin zit wat mij betreft ook de mooie kant van het ondernemerschap.

Maar dan moet je wel weten hoe het werkt en wat voor jóu werkt. Ook daarin heb ik zelf nog geregeld ruggespraak met mijn coach hoor. Want je blijft daarin leren.
Maar echt, op een gegeven moment ga je wel vliegen. En die tegenwind blijft ook dan nog opsteken. Daar ontkom je niet aan. Maar je gaat hem dan wel met vertrouwen trotseren. En dat scheelt een stuk.

 

Maar goed weer even terug naar de titel van deze blog. Want je moet wel eerst cliënten krijgen. Het moet dus op gang komen. En ik hoor je al denken: ‘waarom lukt het mij dan nog niet voldoende’.

Ik help je graag op weg 🙂

Want het ligt dan meestal aan één van deze drie dingen, of een combinatie ervan:

1.       Je bent niet concreet genoeg over jouw aanbod

Vaak zie ik in het aanbod van zorgondernemers hele mooie woorden voorbij komen, die een fijn gevoel geven als je het leest, maar waar mensen niet de telefoon van op gaan pakken en jou gaan bellen. Ze zijn algemeen en bijna een kopie van wat collega’s in de zorg ook zeggen.
En als je een type zorg aanbiedt, waarbij mensen veel keuze hebben,  dan moet jij dus heel concreet aangeven waarin jij je onderscheidt. En nee, dat is geen opscheppen :).
Daarnaast moet je heel helder zijn over de waarde van jouw dienst. En wat het de cliënt oplevert. Vreemd genoeg slaan we dat vaak over in de zorg. ‘Dat is toch logisch’ of ‘dat weten mensen toch wel’ denken veel zorgondernemers dan. Of ‘over het resultaat kan ik toch niets beloven?’  Maar onthoud alsjeblieft dit: niets is logisch en lang niet iedereen weet wat jij doet. Wat jouw behandelingen opleveren of wat jij voor mensen kunt betekenen. En over beloftes doen, heb ik al eerder een blog geschreven, want ook daar kun je echt wel iets over zeggen. Wees dus glashelder en zo concreet mogelijk.

2.       Je hebt geen duidelijke specialisatie of niche gekozen

Ai, altijd een gevoelig onderwerp. Maar als je geen keuze maakt, is het gewoon heel moeilijk om mensen écht te raken. Het bepaalt namelijk voor een belangrijk deel jouw marketing. Van de kleuren en het design van jouw website, jouw teksten, de foto’s die je gebruikt en de voorbeelden die je geeft. Daarnaast scheelt het je heel veel werk. Want je weet waar je jouw specifieke doelgroep kunt vinden en daardoor hoef je dus niet overal aanwezig te zijn. En als je reviews krijgt van jouw klanten, dan herkennen gelijkgestemden zich daar direct in. Ze zien jou dan als degene waar zij ook naar toe moeten gaan. De expert. Als je een keuze maakt, trek je veel makkelijker de juiste cliënten aan. Alles valt gewoon beter én logischer in elkaar.

 

3.       Je bent te weinig zichtbaar

Als ondernemer én met jouw concrete aanbod. Mensen zien tegenwoordig zoveel voorbij komen, dat ook jij echt wel vaker in beeld mag komen. Want eerst moeten mensen jou gaan herkennen en een goed gevoel bij jou krijgen. Dat gebeurt niet in één keer. Dan moet je dus continu en consistent zichtbaar blijven. Want ze moeten ook aan jou denken op hét moment dat ze je nodig hebben. En dan nog… zullen ze twijfelen, uitstellen en soms gewoon wachten met contact opnemen. Jij kunt hen dan helpen om die stap wel te nemen. Door gewoon zichtbaar te zijn met jouw aanbod. Geregeld in beeld komen op verschillende manieren.

Want wist je dat mensen, die eigenlijk van binnen allang weten dat ze iets met jou willen, pas de stap daadwerkelijk nemen nadat ze jou minimaal 5 x met een aanbod voorbij hebben zien komen? Werk aan de winkel dus. Want met deze wetenschap, snap je natuurlijk allang dat je het niet gaat reden met 3 Facebookposts per week, een stapel folders bij de huisarts en één netwerkbijeenkomst per maand. Een goed doordachte zorgmarketingstrategie is onontbeerlijk om de loop er goed in te krijgen.

Ik ben benieuwd op welk punt of punten er voor jou nog winst te behalen valt 🙂
Meer tips en oplossingen? Kom naar hét Event voor zorgondernemers op 12 oktober a.s. in Utrecht.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *